PREASFINȚITUL IGNATIE, Episcop de Huși: “Când ne simțim iubiți, noi înviem, simțim că avem un rost. A IUBI PE CEL DE LÂNGĂ TINE ÎNSEAMNĂ A-I DA VIAȚĂ ÎN INIMA TA. Dacă îl urăști, asta înseamnă că de fapt tu L-AI UCIS ÎN INIMA TA” (predica audio + text). OARE CHIAR NU AM OMORÂT NICIODATĂ, PE NIMENI?

10-02-2018 Sublinieri

Cuvântul Părintelui Episcop Ignatie în data de 06. 02. 2018, in biserica parohiei Burghelești, Vaslui

“În numele Tatălui, și al Fiului, și al Sfântului Duh,

Oricine urăşte pe fratele său este ucigaş de oameni şi ştiţi că orice ucigaş de oameni nu are viaţă veşnică, dăinuitoare în El.” (I Ioan 3, 15)

Preacucernici Părinți, iubiți frați și surori, împreună rugători,

M-am gândit ca în scurtul cuvânt de învățătură să mă opresc asupra pericopei care s-a citi astăzi din Sfântul Apostol și Evanghelist Ioan. O pericopă în care se vorbește despre iubirea față de semeni, față de aproapele nostru. Noi, atunci când vorbim de ură, avem tendința de a o minimaliza, sau a minimaliza acest păcat. Credem că este vorba doar de neiubire, fără să ne gândim că, în momentul în care urâm pe cineva, așa cum ne spune Sfântul Ioan Evanghelistul, de fapt noi l-am ucis deja în inima noastră. Mai mult decât atât, ucigându-l, semenul nostru prin ura pe care o manifestăm față de el, devenim ucigași de oameni.

De ce Sf. Ev. Ioan îi numește pe toți cei care manifestă ură față de semenii lor, “ucigași de oameni“? Este foarte simplu. Iubirea este cea care ne dă viață fiecăruia dintre noi și toți avem nevoie de iubire. Când suntem în momente de deznădejde, în momente de cumpănă a sufletului nostru, când cineva ne întinde o mână, dacă cineva ne întinde un cuvânt de lumină, ne întinde un simțământ de dragoste, noi înviem, simțim că avem un rost în această lume, căpătam dintr-o dată sensul după care tânjim fiecare dintre noi, în parte. Prin urmare, a-l iubi pe cel de lângă tine înseamnă, practic, a-i da viață în inima ta. Este viu, trăiește în registrul existentei tale. Dacă îl urăști, asta înseamnă că de fapt tu l-ai ucis, l-ai omorât în inima ta.

Probabil că fiecare dinte noi a avut un moment, o clipă în care să fi urât pe cineva. Și a urî pe cineva înseamnă a avea această convingere interioară că omul acela nu mai există pentru tine, nu vrei să te intersectezi cu el, nu vrei să auzi vorbindu-se nimic despre acea persoană, nu vrei ca nimeni să vorbească de bine acea persoană pe care tu nu o simpatizezi. Cu alte cuvinte, așa te comporți și așa este starea inimii tale, ca și cum cel pe care tu-l urăști este mort, nu mai există. De aceea Sf. Ev. Ioan rostește aceste cuvinte foarte dure pentru noi, foarte aspre, și anume, că oricine urăște pe semenul său, pe aproapele său, de fapt el devine ucigaș de oameni.

Mergem de multe ori la spovedanie într-o seninătate și o ignoranță, aș putea spune, mărturisind preotului că noi n-am omorât pe nimeni, n-am furat. Prin urmare, n-am păcate foarte mari. Sf. Ioan Evanghelistul ne învață prin pericopa apostolică care a fost citita astăzi, că poți să devii un omorâtor de oameni, un ucigaș de oameni, în momentul în care urăști pe semenul tău, pe aproapele tău. Și tot cel care îl uraște pe semenul său, de fapt, el nu mai are viață veșnică, nu mai dăinuiește dragostea lui Dumnezeu în el însuși și în inima lui; devine un om care, din punct de vedere sufletesc a murit. De aceea, păcatul lui este mult mai grav decât avem noi tendința să credem. Nu este numai faptul că ai rupt o relație cu cineva sau că îți este greu să te întâlnești cu cineva. Adică, undeva, păcatul îl vedem doar în dimensiunea sa sociala, relațională. Este mult mai mult decât atât!

A urî înseamnă să nu poți ierta niciodată pe cel care îți greșește, să ții în inima ta ură, sentimente de răutate față de cel care ți-a greșit. A urî pe cineva nu înseamnă neapărat a-i vorbi urât sau a-l bârfi. Nu! Înseamnă lipsa de capacitate în a-l ierta, în a-l ierta în inima ta, în a te bucura ori de câte ori auzi vorbindu-se de persoana care ție ți-a greșit într-un fel. Si e o greutate, e o povară pentru tine ca să-l poți ierta.

Acesta este gândul scurt asupra căruia am vrut să zăbovesc, pentru că, din păcate, lumea în care trăim noi este o lume – sună foarte, foarte trist – o lume a urii. Urâm foarte ușor, foarte repede, pe semenul nostru, mai ales dacă ne greșește, dacă ne disprețuiește, dacă ne batjocorește în vreun fel. Noi avem mai mult această aplecare înspre a-l urî, înspre a-l ucide în inima noastră, decât să-i dăruim iertarea.

Să ne ferească Dumnezeu de păcatul acesta al urii, pentru că noi, dacă îl urâm pe cel de lângă noi, pe semenul nostru, așa să vă gândiți, că devenim ucigași de oameni, și la spovedanie atunci când mergem, așa trebuie să-i spunem părintelui la care ne spovedim: “părinte, eu am omorât foarte mulți oameni”. Sigur că poate părea foarte șocant în momentul în care te aude părintele și se va gândi chiar la crima propriu-zisă, însă dacă îi vei explicita și îi vei mărturisi că tu ai pe cineva pe care îl urăști, sau ai mai multe persoane, tu, în felul acesta, așa cum spune Sf. Ev. Ioan, ai devenit ucigaș de oameni.

Să ne rugăm lui Dumnezeu să ne dea putere să iubim pe cei care ne disprețuiesc, pe cei care ne greșesc, pe cei care ne batjocoresc în vreun fel, și ne mototolesc sufletul. Cine se roagă pentru cei care sunt răi și nu au această capacitate de a iubi se aseamănă cu Domnul Iisus Hristos. Hristos, când era pe cruce n-a primit nimic din partea oamenilor decât ură, dispreț, batjocură. Si El, totuși, pe cruce fiind, îi iubește, rugându-se lui Dumnezeu Tatăl, spunând: “iartă-i, Doamne, că nu știu ce fac“. N-a spus-o cu superioritate, n-a spus-o nici cu răutate, ci cu această dragoste dumnezeiască, cu această stare de compătimire, adică de împreună-pătimire, față de cei care împreună nu-și dădeau seama că-L batjocoreau pe Dumnezeu, Care era urcat pe cruce.

Și, vedeți cum Hristos ne învață când cineva ne batjocorește, când cineva ne vorbește urât, când cineva încearcă să ne murdărească identitatea noastră, Hristos se roagă pentru ei. De aceea antidotul sau medicamentul pentru a scapă de acest păcat al urii, de a deveni ucigaș de oameni, este ca noi să ne rugăm pentru vrăjmașii noștri, să-i binecuvântam pe cei care ne blestemă. Amin!”

SA NU FIM PRICINA DE SMINTEALA… – Cuvant al Parintelui Episcop IGNATIE MURESEANUL la Manastirea Paltin (AUDIO): “Daca eu il batjocoresc pe un semen, daca eu il judec, atuncea Il judec pe Hristos, Il batjocoresc pe Hristos”. “DRACUL CONTABIL”, “SUFLETUL – INSECTAR” si “MEMORIA MALEFICA”

“ORICINE URASTE PE FRATELE SAU ESTE UCIGAS. In iad merg mai ales cei care au in sufletul lor ura si rautate”. Arhim. Vasilios Bacoianis despre IERTARE si MARTURISIRE, TINEREA DE MINTE A RAULUI si APOSTAZIE

JUDECATA SI GHEENA CONSTIINTEI: “Frate, bea sangele meu”. VA VENI ZIUA RASPLATIRII CELOR NEDREPTI SI VICLENI, cand “se va arata fatarnicia care parea a fi fapta buna, zavistia care parea ravna, viclesugul care parea prietesug” si “se va dovedi amagitor acela caruia ne inchinam ca unui sfant”

Mitropolitul cipriot Atanasie despre BOALA… SLUGII VICLENE: “Cum este cu putinta sa te rogi si sa fii plin de fiere fata de semenul tau? Se poate sa nu mananc mancare cu untdelemn, dar sa-l mananc pe fratele de dimineata pana noaptea. TU, CARE MERGI LA BISERICA, CU CE TE-A FOLOSIT BISERICA?”

CEI CE MANANCA DIN CARNEA APROAPELUI…. Sf. Ioan Gura de Aur, Parintii Arsenie Papacioc si Nicolae Tanase (VIDEO) despre POST, CLEVETIRE, DEFAIMARE

PARINTELE EFREM FILOTEITUL, sfantul ucenic al lui Gheron Iosif Isihastul: “DACA IL OSANDIM PE FRATELE NOSTRU, NU NE ESTE DE FOLOS POSTUL!”

DE CE STAU OAMENII LA PANDA SI SE VANEAZA UNII PE ALTII?/ Pe toate le avem, dar pe Dumnezeu nu-L dorim/ PUTEREA PIERZATOARE A OSANDIRII/ “Când oamenii trăiesc după voia lor, atunci în ei nu este duhul Domnului, ci duhul cel rău”. MANDRIA NEVOINTEI FARA BINECUVANTARE

Din povetele parintesti ale Arhim. Efrem din Arizona despre IUBIRE FRATEASCA si IERTARE: “Fa rabdare si treci cu vederea greselile fratelui tau… IUBESTE PRECUM SI IISUS TE IUBESTE si asa cum doresti si tu sa te iubeasca ceilalti”; “NU STRICATI DRAGOSTEA CEA MANTUITOARE PENTRU LUCRURI DE NIMIC!”

Sfantul Tihon din Zadonsk despre RAZBOIUL CRESTINILOR IMPOTRIVA FRATILOR LOR: “O, in ce stare de plans a ajuns crestinatatea: sa se chinuiasca si sa se manance unul pe altul! ODINIOARA CRESTINII SE AJUTAU UNUL PE ALTUL, DAR ASTAZI SE ALUNGA SI SE STARNESC UNUL IMPOTRIVA ALTUIA; din aceasta se cunoaste ca s-a apropiat venirea Domnului”

TINEREA DE MINTE A RAULUI, milostivirea si rautatea care otraveste totul. CUM TE POTI IMPARTASI CHIAR CU DIAVOLUL?

TINEREA DE MINTE A RAULUI – CANCER DUHOVNICESC. Predica Parintelui Sofian despre manie, rautate ascunsa si iertare

Parintele Arsenie Papacioc: “IN IAD SUNT CEI MAI MULTI CARE VORBESC DE RAU”; “Inchide pe Domnul in inima si fii cu luare aminte acolo!”

FATARNICIA – cel mai urat pacat in ochii lui Dumnezeu. “SA NU JUDECAM CU DOUA MASURI”, acuzand cu asprime neputintele altora, iar pentru ale noastre gasind indreptatiri! “DEPENDENTA DE A JUDECA” si PATIMA PLACERII DE A LOVI IN CELALALT – Predici puternice la Tamaduirea femeii garbove

“NU POATE SA FIE ADEVAR FARA DRAGOSTE SI NICI DRAGOSTE FARA ADEVAR! Am vazut pe multi care se cred marturisitori pentru ca urasc” – Din predica Pr. Mihai Aldea la vindecarea orbului din Ierihon (si audio)

Predici audio la INVIEREA FIICEI LUI IAIR si SFANTUL NECTARIE TAMADUITORUL. Invidia prigonitoare – “umbra privirii lui Cain peste lume”

Parintele Ioan Buliga: ROBIA DIN IADUL ZAVISTIEI. Cum ajungem ucigasi precum CAIN si cum putem infrunta duhovniceste greutatile vietii?

Oameni si… demoni travestiti in salvatori: “CRUCIADA” IMPOTRIVA RAULUI (din afara) a “LUPTATORULUI ORTODOX” PANA LA… MACELARIREA FRATILOR: “Cain l-a ucis pe Abel pentru că nu a ucis păcatul DIN PROPRIA INIMĂ. Patima luptei cu Sistemul e de neoprit şi fraţii încep să devină trădători ai Ortodoxiei, dușmani camuflați…”

Datoria cea cu neputință de plătit și PREȚUL DE SÂNGE AL IERTĂRII. Ce nu poate să rabde Dumnezeu și când intervine DREPTATEA Sa, dându-ne “pe mâna chinuitorilor”? “Pentru VICLENIE, pentru aceste păcate ale NEOMENIEI, Dumnezeu Îşi retrage darurile Sale”

Inaintea Inaltarii Sfintei Cruci: CE INSEAMNA A IUBI, CU ADEVARAT, in vremurile abuzului, viclesugului si minciunii generalizate? CUM PUTEM MARTURISI CRUCEA IN VIATA NOASTRA si CE FERICIRE PUTEM GASI IN IADUL LUMII? (predici audio)

Sfantul Apostol si Evanghelist Ioan: “COPILASILOR, IUBITI-VA UNII PE ALTII!”


Categorii

"Concentrate" duhovnicesti, Hrana duhului / PREDICI SI CUVINTE DE FOLOS, PS Ignatie Mureseanul

Etichete (taguri)

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

1 Commentariu la “PREASFINȚITUL IGNATIE, Episcop de Huși: “Când ne simțim iubiți, noi înviem, simțim că avem un rost. A IUBI PE CEL DE LÂNGĂ TINE ÎNSEAMNĂ A-I DA VIAȚĂ ÎN INIMA TA. Dacă îl urăști, asta înseamnă că de fapt tu L-AI UCIS ÎN INIMA TA” (predica audio + text). OARE CHIAR NU AM OMORÂT NICIODATĂ, PE NIMENI?

  1. O pelerina in Dublin. Protejeaza de ploi si de necazuri. Isi cauta fiii la concerte. Deseneaza o noua fortificatie. Creeaza un nou antivirus. Trezeste din letargie pe multi incremeniti. Fiul ei a dezvrajit o lume. O aduc multi imigranti in inimile lor, unii o inghesuie la cala. O vor ferici toate neamurile, inclusiv celtii. Mergem sa il intalnim pe discipolul din Limerick.

    Discipolul din Limerick. Este eliberat de automatisme. Scopul vieții lui culminează în înviere. Contribuie la crearea lui: se poate modela. Simte: Cel căutat îl ascultă. Inima lui este o inundație de bucurie. Restabilește puterea iubirii. Renunță la autoexaltare. Știe: Cel căutat este dincolo de orice afirmație sau negație. A scăpat de plictiseala încremenită. E sigur: ceea ce nu este asumat, nu este nici vindecat. Nu suferă de angoasa fata de propria salvare. Citește Filocalia ca ucenic al Părinților.

    Sfânta din Kildare l-a învățat că un înțeles care nu are transparenta se transforma in idol conceptual. Că doar iubirea are un caracter de inepuizabilitate. Discipolul a înțeles că nu își poate găsi împlinirea in el însuși, ci numai prin participarea la viața Celui nemărginit.

    Discipolul a înțeles de la cuvioasa din Kildare că un loc poate fi mai sfânt decât altul. Energiile Celui nemărginit sunt mai active aici decât dincolo. Discipolul poate trăi pe mai mult decât un plan al existenței. Sfânta pregustase veșnicia încă din timpul vieții.

    Cel nemărginit își actualizează energiile treptat, pe cat le poate discipolul purta. Nu în deplinătatea lor dintr-o dată. Cel nemărginit folosește timpul că să îl atragă pe discipol in veșnicia Lui.

    Discipolul se poate împotmoli in timp, daca îl folosește doar că sa acumuleze, sa domine și să exploateze. Sfânta l-a învățat să nu se mai teamă că timpul se va sfârși. L-a învățat că refuzul continuu de a răspunde la iubire duce la deznădejde.

    Discipolul a înțeles că fără iubire totul este insuportabil. Sfânta i-a spus că dincolo de timp va fi doar iubire. Că fără iubire totul este infernal. Că în Hristos distanta dintre discipol și Cel nemărginit a fost depășită in mod real. Ceea ce a realizat Hristos este posibil pentru discipol numai prin apropierea de El.

    Acum admira razele, dar va privi direct la Soare. Fără iubire, universul ar fi pentru el doar un cimitir absurd. Acum se roagă pentru bubosul sărac din Cork, ucenic al sfântului care alunga șerpii. Se roagă pentru acesta sa omoare substanta patimilor, fara a sucomba. Se roagă pentru acesta să înțeleagă că intrarea la Cel nemărginit se face doar in stare de jertfă. Se aliază în rugăciunea lui cu sfinții Mael, Aedan, Briarch și Tigernach, prietenii lui din copilărie. Se roagă pentru acesta sa nu fie în ipostaza celui împătimit, care nu poate spune nici măcar că are o inima, deoarece aceasta nu s-au deschis niciodată.

    Discipolul se roagă că bubosul sărac din Cork să priceapă că iubirea nu este doar opusului egoismului, ci și antidotul lui. Se roagă pentru acesta să aibă multă răbdare în suferință. Aceasta îl va ține departe de slava deșartă. Discipolul se roagă pentru bubosul sărac din Cork sa învețe să nu fie duplicitar, sa nu aibă intenții pe care sa tindă sa le ascundă. Să își accepte rolul de a fi o reflectare a luminii. Sa fie convins că poate deveni mai bun. Până acum poate era obișnuit mai mult cu bezna. De acum, sa își dorească că sa fie in stare sa primească lumina. Se roagă să înțeleagă că lumea nu este un obstacol, ci o punte de traversat catre Cel nemărginit.

    Se roagă pentru agnosticul din Dublin. Sa nu se mai îngrijoreze. Sa descopere Psalmii ca expresie a unei alte ere, mesianice. Cel nemărginit sa nu ii mai fie străin… Să găsească încântare in Legea Lui. Sa se refugieze în adăpostul Lui.

Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Articole Recomandate

Carti recomandate