Sfantul Teofan Zavoratul: CUM SE DOBANDESTE HARUL TREZIRII DIN SOMNUL PACATULUI? (I) Boala de obste: AMANAREA
Vezi, din aceeasi carte, in diferite versiuni de traducere:
- Sfantul Teofan Zavoratul: despre “zavorarea” in patima si cum sa iesim din ea: STAREA PACATOSULUI
- Sfantul Teofan Zavoratul: CUM INCEPE IN NOI VIATA CRESTINA AUTENTICA? “Un crestin fara ravna este un rau crestin – molesit, slabit, fara viata, nici cald, nici rece – si o asemenea viata nu este viata”
- Sfantul Teofan Zavoratul: Cum incepe viata crestina in SFANTA TAINA A BOTEZULUI
- Sf. Teofan Zavoratul: PARINTII AU DATORIA SA AJUTE COPILUL IN LUPTA CU PATIMILE PRINTR-O EDUCATIE ATENTA
***
Cum se dobandeste harul trezirii
“S-a mai spus deja ca printre diferitele lucrari ale harului care ne trezeste, una care e in mod deosebit vrednica de luare-aminte este cea pe care o foloseste Dumnezeu pentru a trezi un pacatos ce a mai trait si inainte o astfel de trezire, dar a cazut iarasi in pacat si mai ales in acele pacate de moarte obisnuite lui. Cu cat mai des se repeta aceste caderi, cu atat mai mult slabeste imboldul de indreptare, caci inima lui se obisnuieste, asa-zicand, cu caderea si caderile in pacat trec in randul intamplarilor de zi cu zi ale vietii sufletului.
Odata cu aceasta slabire, el si inceteaza a mai fi un simtamant plin de putere, dupa cum i-ar fi de fapt propriu sa fie, apropiindu-se tot mai mult de sfera cugetarii si devenind pana la urma nimic mai mult decat un simplu gand si o amintire. Acest gand este incuviintat o vreme, dar apoi doar tolerat, si aceasta fara suparare, insa cu nepasare, fara a-i acorda vreo atentie mai deosebita. Dupa care incepe sa plictiseasca, devine ceva de care trebuie sa scapi cat mai iute cu putinta. Pana la urma starneste chiar dezgust si vrajmasie fata de el – pacatosul nu numai ca nu il sufera, ci il uraste, il vaneaza si il izgoneste. In mod corespunzator, credinta ca o viata duhovniceasca mai buna e de trebuinta incepe sa se stinga. La inceput, nevoia de schimbare pare doar posibila. Mai tarziu se invaluie in indoiala sub forma semnelor de intrebare cu privire la diferitele ei aspecte, iar mai pe urma incepe sa para chiar nefolositoare si lipsita de insemnatate, straina. In cele din urma, se ajunge launtric la o hotarare de genul: „traieste cum ti-e voia – totul e in regula. Toate celelalte nu sunt decat necazuri in plus”. Aici omul a atins adancul raului si al nepasarii. Starea sa e a unuia care nu s-a mai trezit niciodata.
E limpede ca mantuirea acestui om e in mare primejdie. Mila lui Dumnezeu e mare, dar pana si ea s-ar putea sa nu mai poata face nimic cu el. E ca tarina care absoarbe ploaia ce coboara adeseori asupra ei si totusi ramane neroditoare, iar blestemul ii sta aproape (Evrei 6, 8)[1] .
Este urmarea unei vieti fara de randuiala si a nesocotirii nevoii de trezire prin har, care ar trebui sa se intipareasca cu deosebire in mintea celor ce duc lipsa de ea. E adevarat ca miscarile harului dumnezeiesc nu se marginesc la masuratori si definitii, dar uneori se fac in acord cu acestea. Prin urmare, desi nu trebuie sa deznadajduim de putinta noastra de intoarcere si mantuire, oricat de slaba ar fi chemarea de intoarcere la o viata de virtute, trebuie insa intotdeauna sa cugetam cu frica si cu cutremur la firea noastra cea neputincioasa. Oare nu ne-am cufundat atat de adanc incat am ajuns la cea din urma sansa de a mai primi trezirea prin har? Oare nu cumva am stavilit toate pornirile pe care harul dumnezeiesc, dorind neincetat mantuirea noastra, le-ar fi avut de a lucra asupra noastra? Oare nu o fi aceasta ultima data cand harul s-ar mai putea apropia de noi pentru a ne face sa ne venim in fire si a inceta starea noastra ticalosita? Astfel, oricat de slaba ar fi chemarea, trebuie cu atat mai iute sa ne grabim sa o ascultam cu toata hotararea, desi aceasta ar cere mai mult discernamant, si sa o intarim cu toata puterea libertatii noastre omenesti. Desigur, o astfel de intarire nu inseamna altceva decat deschiderea noastra catre aceasta cautare si dorinta de primire a harului. Trebuie sa ne deschidem, caci prin caderile noastre am devenit tot mai impietriti si mai inchisi fata de har, mai intai intr-o privinta, apoi in alta.
Vom arata acum cum sa primim harul, astfel ca imboldul acesta de indreptare sa-si poata recapata vigoarea sa de la inceput, caci trebuie sa intelegem ca omul va spori potrivit cu deschiderea sa catre indemnurile duhovnicesti care ajung pana la el. In vreme ce omul proaspat trezit implineste toate cele de trebuinta iute, cu ravna si cu aprindere, lucrarea celuilalt e rece, aproape de sa se stinga, plina de greutati. E ca si cum harul l-ar fi parasit anume pentru ca el sa poata simti cat de pretioasa este ascultarea cu credinta de Dumnezeu pentru cel pe care El il cheama si astfel sa poata pretui cum se cuvine ajutorul lui Dumnezeu. Domnul pastreaza aceasta dorinta. El nu daruieste o lepadare brusca de cele ale lumii, ci il tine pe om in continuare in mijlocul ei, intr-o stare de incordare, fara a-l inclina nici intr-o parte, nici in cealalta, pentru a-i incerca ravna si a lasa loc dorintei si hotararii lui sa creasca. Abia apoi cel astfel incercat va lepada cu adevarat pacatul.
Am infatisat toate aceste lucruri anume pentru a deosebi intre cele doua feluri de lucrari ale harului lui Dumnezeu, despre una din care Domnul zice:
Iata, stau la usa si bat (Apocalipsa 3, 20),
iar despre cealalta:
cauta si vei afla; bate, si ti se va deschide (Luca 11, 9).
Am aratat deja cum se petrec lucrurile in primul caz. Cat despre cel de-al doilea, ramane intrebarea: cum ar trebui sa cautam si in ce trebuie sa batem?
In imprejurari neobisnuite harul lui Dumnezeu lucreaza iute si hotarator, dupa cum putem vedea, de pilda, in viata Sfantului Apostol Pavel, a Sfintei Maria Egipteanca si a altora. Dar in randuiala obisnuita a lucrurilor, cel mai adesea convertirea se face simplu, prin gandul care ii vine omului sa isi schimbe viata si sa se imbunatateasca atat in legaturile sale cu altii, cat si in inclinatiile sale launtrice. Gandul vine – dar cat de mult are nevoie sa se intareasca pentru a putea birui in suflet! In cea mai mare parte astfel de ganduri binefacatoare raman neroditoare — si nu din pricina lor, ci mai degraba datorita raspunsului necorespunzator al omului al carui suflet a fost cercetat.
1. Boala de obste: amanarea
Cea mai de seama problema in legatura cu aceste ganduri privitoare la starea de pacatosenie a omului este ca ele raman neimplinite si sunt mereu amanate de la zi la zi. Amanarea este boala de care suferim aproape toti si cea dintai pricina a lipsei de indreptare. Toti spun: „O sa am timp mai tarziu” si raman intepeniti in vechile obiceiuri ale vietii pacatoase. Asa ca, atunci cand vine gandul bun al schimbarii, prinde-l, tine-l bine – de aceea ti-a fost trimis. Cu acest tel in minte, mai intai de toate alunga amanarea.
Nu zabovi nici o clipa. Sa nu-ti ingadui niciodata a spune: „O sa o fac maine, sau altadata”, ci apuca-te de treaba chiar acum. Apuca arma cugetului sanatos, iar in ajutorul acestuia:
1) Gandeste-te bine la nesabuinta, nebunia si primejdia amanarii. Spui „mai tarziu”, dar mai tarziu va fi inca si mai greu sa o faci, caci te vei obisnui si mai mult cu pacatul, iar obisnuintele si legaturile tale cu pacatul vor fi inca mai stranse. Ce rost ar avea ca cel incalcit in mreje sa se incalceasca inca si mai mult, gandind in acest timp ca ii va fi la fel de usor mai tarziu, ca acum, sa se descalceasca? Daca deja ai inteles ca nu trebuie sa ramai in felul in care esti, atunci de ce mai zabovesti? […]. Daca s-ar purta grija cu sarguinta sa se inteleaga acest lucru limpede si cu putere, atunci toti cei ce se nevoiesc pentru sufletul lor vor fugi de la sine de aceasta amanare, caci ea nu va mai avea nici un sustinator launtric. Vei intelege ca ti-e vrajmasa si o vei privi cu dispret.
2) Amanam si pentru ca gandul cel bun care ne-a cercetat ramane insa in noi un simplu gand, fara a ne fi atras cu ceva catre el; si nici nu ne motiveaza.
Gandul acela a venit in noi impreuna cu celelalte interese, ca un oaspete strain, facandu-ne semn de afara, fara a ne misca in vreun fel. E treaba fiecaruia dintre noi sa il ducem mai adanc in suflet si sa luam in seama insemnatatea si puterea lui. Astfel, trebui sa il aduci in fata ochilor, sa ii intelegi adevarul, bucuria si inaltarea pe care le pricinuieste, sa te incredintezi cat de lesne este sa il implinesti. Un astfel de gand bun e slab si nu atrage inima pentru ca in minte roiesc multime de alte lucruri mai interesante si tot felul de planuri, dupa gandurile care deja au fost primite mai inainte. Asa ca, recheama-le pe toate si deosebeste-le unele de altele fara partinire. Nimic nu se poate asemana cu ceea ce inseamna gandurile bune – orice altceva se afla mult, mult in urma. Va ramane doar gandul cel bun si fiind singur si frumos, va atrage.
3) Suferim de amanare mai ales pentru ca in clipa aceea ne lasam puterile sa se risipeasca, ne hranim trandavia, neluarea aminte, toropeala si sovaiala in cugetare si lucrare. Poti sa te birui din cealalta parte – inchipuie-ti cu insufletire cat de umilitor ar fi sa-ti ingadui acestea in treburile de zi cu zi. E cu atat mai injositor in problema propriei tale mantuiri, pentru care ar trebui intotdeauna sa te dovedesti iute si gata de lucru. E rusinos sa ingadui cele potrivnice, e rusinos sa amani pe maine ceea ce se poate si trebuie sa se faca astazi.
Foloseste exercitiul acesta si altele similare pentru a alunga amanarea. Oricine o poate face sa o faca. Daca ti-a venit vreun gand bun, hotaraste-te sa il implinesti, sarguieste si sileste-te sa faci de indata ce te indeamna el. E fara rost a mai da alt sfat celui ce a amanat lucrul pentru o alta zi.
(va urma)
[1] Dar daca aduce spini si ciulini, se face netrebnica si blestemul ii sta aproape iar la urma focul o asteapta.
Legaturi:
***
- NOI SI FIUL RISIPITOR. Cum incepe caderea de la pacate mici si cum trebuie sa fie ridicarea si intoarcerea. PREDICI EXCEPTIONALE ALE SF. TEOFAN ZAVORATUL
- Sfantul Teofan Zavoratul despre NECRUTAREA DE SINE SI VENIREA HARULUI. Ce asteapta Dumnezeu de la noi? Unde si cum sa cautam ajutorul lui Dumnezeu?
- Pe cine mai intereseaza… VIATA LAUNTRICA? Sfantul Teofan Zavoratul pune degetul pe o inselare ultra-generalizata astazi: VIATA CRESTINA “DE SUPRAFATA”
- Sfantul Teofan Zavoratul: INTRAREA INAUNTRU SI CERCETAREA CELOR DE ACOLO
- SFANTUL TEOFAN ZAVORATUL: Semnul haricei invieri launtrice intru Domnul. SUNTEM VII SAU MORTI SUFLETESTE?
- … DAR CU NOI CUM RAMANE? CUM NE VOM SMULGE DIN MOARTEA SI ORBIREA IN CARE ZACEM?
- Sfantul Teofan Zavoratul – sfaturi pentru LUPTA CU RACEALA SUFLETULUI, IMPIETRIREA SI IMPRASTIEREA
- Predici ale Sf. Teofan Zavoratul despre cum pot mirenii, chiar familisti, SA URCE TREPTELE SCARII LA MASURA LOR
- SF. TEOFAN ZAVORATUL – Alte predici puternice la Duminica Mariei Egipteanca: “INTARITI-VA HOTARAREA DE A REZISTA in impotrivirea fata de naravurile lumii”
***
- PUTINI SUNT ADEVARATII CRESTINI!
- SA NU UITAM: “Mult ni s-a dat, mult ni se cere…” SUFLETUL CARE NU ESTE NASCUT DIN DUHUL SFANT DE PE PAMANT ESTE MORT PENTRU VESNICIE!
- SCRISOARE CATRE UN PRIETEN, LA POGORAREA SFANTULUI DUH
- Sf. Valeriu Gafencu: “SUNTEM CRESTINI NUMAI CU NUMELE…” Ce inseamna sa fim crestini, cum putem realiza curatirea launtrica si nasterea din nou?
- “Din Viata si din Duh”. PARINTELE SOFRONIE SI SINGURA INTREBARE FUNDAMENTALA: “Cum sa dobandim pe Duhul Sfant in noi si sa-L pastram?”
- SFANTUL SILUAN ATHONITUL: “Fara har, sufletul e asemenea unui dobitoc”
- Suntem convertiti cu adevarat?
- “Curajul sfant la inceput de drum” – Conferinta de la Iasi (2011) a Ierom. Melhisedec Ungureanu: DE CE OAMENII NU SE MAI ROAGA? CARE SUNT ETAPELE VIETII DUHOVNICESTI? DESPRE EXPERIENTA HARULUI (video)
***
- CUM A AJUNS IROD SA ACCEPTE TAIEREA CAPULUI SFANTULUI IOAN? Legile duhovnicesti ale luptei cu patimile si tragedia sufletului slab, sovaielnic sau: DE CE NU SUNT SUFICIENTE BUNELE INTENTII PENTRU MANTUIRE?
- “Nu e pacat care sa tina piept pocaintei. PENTRU CE SA INTARZIEM?”
- Sfantul Varsanufie de la Optina ne impartaseste din TAINELE ESENTIALE ALE LUPTEI PENTRU MANTUIRE
- SFANTUL PAISIE DE LA NEAMT. Cuvinte trezitoare, de mare folos pentru inceputul Postului. GANDUL LA MOARTE. “ASTAZI ESTE TIMPUL POCAINTEI”
- PUN INCEPUT…!
- Predici audio ale Ierom. Irineu si Pr. Ciprian Negreanu (Cluj): pilda celor 10 fecioare si INSELAREA AMANARII
- PREDICI AUDIO pline de seva si putere duhovniceasca la DUMINICA TANARULUI BOGAT: “Toata viata noastra lui Hristos Dumnezeu sa o dam!”
- RAZBOIUL NEVAZUT: Sfantul Nicodim Aghioritul ne arata strategiile de amagire ale vrajmasului in functie de diferitele stari si masuri ale omului: “Fii smerit, teme-te de tine si de neputinta ta!”
- SFANTUL EFREM SIRUL – Cuvinte duhovnicesti trezitoare extrase din EVERGHETINOS
- PARINTELE MOISE AGHIORITUL II TREZESTE PE GRECI LA POCAINTA: “Trebuie sa ne schimbam! Sa lasam fotoliul moale, televizorul, trandavia si confortul!”
- PARINTELE DIONISIE DE LA COLCIU – de 9 ani in ceruri: “Sa facem ceea ce putem! Sa ne osarduim, sa nu fim nepasatori, ca nepasarea e cea mai mare primejdie”
- Parabola bogatului caruia i-a rodit tarina. TALCUIRE ACTUALA SI PROFUNDA A PR. GHEORGHE HOLBEA: “Momentul adevarului este cel in care ramanem cu noi insine”. VIATA – SIMULACRU si CULCUSIRE IN VREMELNICIE? (video)
- PARINTELE ILARION DAN, BANCHERUL CARE L-A CASTIGAT PE HRISTOS (II). “Traim intr-o lume in care mecanismele de pervertire sunt mai sofisticate… Omul contemporan cauta cu disperare, dar nu gaseste decat surogate”
- POVATUIRI DE MARE FOLOS DE LA CUVIOSUL SERGHIE: “Cand sufletul ti-e tulburat, alearga la cainta; de n-ai cainta, caieste-te de necainta ta!”
***
- ZAHEU SI PUTEREA IUBIRII CARE CHEAMA LA POCAINTA: “Domnul nu intoarce spatele nimanui”
- Predici audio (si text) la DUMINICA LUI ZAHEU VAMESUL. “Cati dintre noi ne mai gandim ca Dumnezeu Si-a aratat bunatatea cu noi, desi noi nu meritam?…”
- Astazi in casa ta trebuie sa raman! (fragmente din omiliile Sf. Ioan Maximovici si Sf. Nicolae Velimirovici)
- VAMESUL ZAHEU si NOI: Predici audio de mare folos ale parintilor RAFAIL NOICA, MELCHISEDEC VELNIC, NICHIFOR HORIA si CONSTANTIN COMAN
Dumnezeu sa ne ajute sa ne trezim din pacate si sa facem voia lui Dumnezeu. Ar fi bine, sa solicitam, totusi si o varianta de buletine fara cip. Nu intru in justificari, insa e regretabil ca nu ni se da posibilitatea de a alege cu adevarat. Poate ca, daca vom insista, se va gasi o solutie. Doamne ajuta.
@ o oarecare:
Asa este, trebuie gasita o solutie, dar e un subiect cam nepotrivit, totusi, cu postarea de fata. Locul sau e mai degraba la pagina de actualitate:
http://www.cuvantul-ortodox.ro/recomandari/2014/01/20/noile-buletine-cu-cip-o-sfidare-si-o-bataie-de-joc-de-ultima-speta-dezbaterea-publica-de-la-mai-video-si-tertipurile-absolut-incredibile-ale-autoritatilor/
Ne bucuram daca incercam sa ne referim si la tema duhovniceasca a cuvantului Sf. Teofan.
Mult adevar e in articolul de mai sus. Intrebarea e de ce amanam? Fiindca ne place? Sau suntem slabi, decazuti din fire? In ceea ce ma priveste … am aceasta amanare dintr-un sentiment de frica, iar frica vine de la diavol. .. Da stiu … cel ce are frica se zice ca nu are credinta … Iarta-ma Doamne Iisuse, milueste-ma si invredniceste-ma de mare mila Ta. Caci numai in Tine ma regasesc Doamne. Amin.
zcalin,
Cred că frica, este printre altele, o alarmă reală, un simțământ real al unei imininente primejdii, pe care sufletul o simte concret.O primejdie concretă pe care sufletul o percepe dar nu ştie nimic despre ea. Primejdia morții. Plata păcatului este moartea şi sufletul se teme de moartea veşnică (nelămurită, în care se află) şi este panicat şi de cea mai neânsemnată anenințare a morții trupului. O simte tot atât de concret pe cât de concret î-şi simte neputința şi laşitatea (ne-recunoscută şi ne-asumată). De unde aceasta? Din iubirea de sine, din ne-cunoaşterea de sine, din neangajarea în lupta cu sine, cu patimile şi cu păcatul, din ne-angajarea în lupta despătimitoare, (prin pocăința concretă prin preot şi taine). Mulți socotesc cunoaşterea generală a regulilor ortodoxe, ca adânca lor credicioşie . Gravă greşeală şi grozavă înşelare. Credincioşia nu este cunoaştrea ortodoxiei, comentarea şi certurile pentru…, cu ,,necredincioşii” ci împlinirea poruncilor, (despătimirea concretă, reală), care aduce confirmarea puterii credninței, a realității duhovniceşti zdrobitor de ADEVĂRATE şi a încrederii în iubirea lui Dumnezeu, (a încrederii în El şi în biserică).
Printre pelerini, orb să fii şi tot vezi până la urmă,cum aşteptăm (şi prtindem), să ne împlinească Dumnezeu şi Cuvioasa, cele ce noi putem împlini dar nu face nici cel mai neânsemnat gest pentru aceasta (cu execpția statului la coadă). Multe din cele ce pretindem de la Dumnezeu, nu le vom primi. De ce? Pentru că nu se împlinesc condițiile pentru aceasta. Este atât de simplu de înțeles… şi totuşi nu înțelegem!. Nu poți fi înzestrat de Dumnezeu în starea pătimaşă în care eşti cu cele patimile ți le-au ucis şi distrus, până nu ucizi patimile, prin despătimire, ptr, că de le-ai primi, acestea nu pot să se manifeste şi pier instantaneu.
Vrem să scăpăm de cosecința patimilor. E clar.(Nu însă şi de patimi. Sau chiar şi de acestea, dar… fără truda despătimirii).
Fumul țigărilor şi manifestarea deprinderilor celor mai depărtate de bunul simț între cei ce stau la coadă, fac răni adânci şi distrugeri greu de închipuit, în toate aceste suflete. Puțini sunt cei ce pot purta acestea, fără a pierde mai mult de cât câştigă şi puțini care pot înțelege ce lipsuri mari şi grele trebiesc compensate.