“Tot darul de Sus ni-l insusim neaparat prin suferinta”. PARINTELE SOFRONIE despre BUCURIA DE A FI BIRUIT DE DUMNEZEU. De ce Dumnezeu ingaduie incercarea parasirii Sale, a “pogorarii in intuneric” si a atacurilor infuriate ale Ispititorului? “BINECUVANTAREA DE A CUNOASTE CALEA” (III)
“A cunoaste calea ne pazeste vii pana si in iad, insa aceasta nu face ca suferintele noastre sa fie „inchipuite”: noi traim ca un chin intunerecul ucigas al patimilor, proprii tuturor urmasilor lui Adam celui cazut; dar nu cadem prada flacarii iadului:
Nu trebuie sa ne infricosam peste masura de aceasta pogorare in intunerec, deoarece in afara ei, dupa cadere, deplinatatea cunoasterii este de neajuns.
Oricat ar inainta vreun om intr’un oarecare domeniu al stiintei, el niciodata nu trebuie sa uite datele „elementare”, adica cele de temei ale stiintei sale; asa si noi, cata vreme santem in acest trup, ne tinem cu tarie de metoda pe care ne-au aratat-o Parintii nostri si de lucrarea in noi a Duhului lui Dumnezeu: nefiind slobozi de urmarile legii pacatului ce lucreaza in noi, ne osandim cu manie, cu ura fata de noi insine, a arde in intunerecul cel din afara; ca nu este alt foc care sa stinga in noi lucrarea patimilor. Si ce se intampla? Cand rugaciunea arzanda mistuieste launtrul nostru si inima ajunge la neputinta in rabdarea ei, atunci neasteptat vine racorirea cerestii mangaieri. Cand simtamantul stricaciunii noastre ne afunda duhul in deznadajduire, atunci dintr’o data se pogoara asupra noastra putere noua de Sus si ne imbraca in nestricaciune (1 Cor. 15:54). Cand intunerecul vartos zdrobeste cu groaza sufletul nostru, atunci in chip de netalcuit preaminunata Lumina preschimba noaptea adanca in zi luminata, ne ridica in inaltime, si ca pe niste fii ne duce in Casa Tatalui.
Cum se pot explica astfel de experiente? De ce manioasa noastra osandire de sine ne indreptateste inaintea lui Dumnezeu? Oare nu pentru ca aceasta constientizare a puterii atotcovarsitoare a pacatului ce ne stapaneste este curat adevarul fiintial? O astfel de pocainta care strabate pana la obarsiile tragediei intregii lumi (cf. Fac. cap. 3), deschide in launtrul nostru „un loc” pentru venirea Duhului Sfant, Duhul Adevarului, Care ne duce innoiti in Imparatia de Lumina purtatoare.
Cat de uimitoare sant caile lui Dumnezeu! Insusi omul nu le poate descoperi de la sine, insa Duhul ce purcede de la Dumnezeu, cu venirea Lui lumineaza inaintea noastra aceasta minunata intrare spre vecinica mantuire.
„Dara cand va veni Mangaietorul pre Carele Eu voiu trimite voua de la Tatal, Duhul adevarului Carele de la Tatal purcede, Acela va marturisi pentru Mine (Io. 15:26). …Acela… povatui-va pre voi intru tot adevarul” (Io. 16:13).
Cu neputinta este a nu canta cantare lui Dumnezeu cand iesi din flacara pocaintei care nevazut ne-a retopit intr’un nou chip al fiintei, arzand tot ce fusese stricacios in noi, tot ce ne impovara ca o sarcina apasatoare. Cum si cine va descrie petrecerea in aceasta flacara? Cum si cui s’ar putea propune o astfel de experienta? A dori tuturor si fiecarui om inaltare catre Fiinta Dumnezeiasca – este firesc; cine insa va rabda chinurile iadului fara a cadea prada celei mai de pe urma deznadajduiri? Cautand asupra-mi ca unul osandit a trai intr’un veac cumplit pentru istoria Pamantului, mintea imi inclina spre convingerea ca pentru multi dintre contemporani poate nici nu este alta cale.
Deja mai mult de o singura data am indraznit sa-mi exprim propria experienta: Rugaciunea deplinei pocainte inaintea Facatorului nostru trece prin toate incercarile cu putinta celor ziditi “dupa chipul lui Dumnezeu”. “Chipul si asemanarea” omului cu Domnul graieste limpede ca fiecare dintre noi poate deveni „domn”, nu altfel decat daca biruieste – desigur, nu cu ale sale puteri, ci prin credinta in Hristos (cf. 1 Io. 5:4-5) – tot ceea ce umple acest cosmos vazut si pe care mintea il poate intelege (cf. Io. 16:33). In Cartea lui Iov (dupa Septuaginta 1:7) citim:
In Sfanta Scriptura adesea prin „cer” se intelege sfera Dumnezeiasca, iar „cele de subt cer” sant lumea zidita. Prin urmare, nu exista loc pe Pamant, dar nici in intregul cosmos, unde sa fie cu putinta a ocoli intalnirea cu diavolul. Iar daca acesta controleaza nu numai lumea noastra, a oamenilor, ci si tot restul cosmosului, ca „stapanitor al acestei lumi”, atunci oriunde am afla noi un „loc”, fie el si duhovnicesc, el va veni sa ne incerce. Fericitul Staret Siluan, intr’o cuvantare pe aceasta tema, zicea:
„Mintea se lupta cu mintea… Mintea noastra – cu mintea vrajmasului”[1]
Pana si de Hristos, cand era in pustie, el s’a apropiat ispitindu-L (Mt. 4:1-11; Lc. 4:1-14). Insa inainte de rugaciunea Sa din Ghethsimani, Domnul a spus ucenicilor Sai:
“Vine stapanitorul lumii acesteia, si intru Mine nu are nimic” (Io. 14:30).
Dar ce doresc in esenta sa spun? Iata – faptul ca la toate nivelele suisului nostru catre Dumnezeu, vrajmasul ne va urmari si ne va ispiti. Si atunci cand suferim dureri mari in toate planurile fiintei noastre, sau cand ne lasam prada unui gand de mandrie, el va incerca sa ne intoarca de la Dumnezeu.
Daca, chiar fara a insira toate chinurile ce sant sortite nevoitorului lui Hristos – ceea ce, intre altele, este chiar cu neputinta – voiu pune inainte doar unele din luptele cu „mintea vrajmasului”, totusi nu fara frica ma voiu opri asupra catorva dintre ele. In al zecelea capitol al cartii despre Staret[2] am scris urmatoarele:
In ce consta suferinta lui? A raspunde la aceasta intrebare nu este usor.
Iata ma aflu in fata unei greutati de a hotari: sa ma incredintez oare maturitatii contemporanilor nostri si sa vorbesc cu ei ca si cu unii care inseteaza dupa adevaratul cuvant al desavarsirii, sau sa crut copilareasca lor neputinta? Rog pe tot cititorul acestor pagini sa se roage pentru mine, ca sa nu pricinuiesc, in loc de folos, dauna vreunui suflet.
Vrajmasul in asemenea cazuri starneste sufletul pana la un razvrat impotriva lui Dumnezeu. Acela, din clipa caderii omului, are stapanire sa patrunda in insusi adancul nostru, iar acolo incepe sa invinuiasca pe Dumnezeu pentru toate suferintele lumii noastre, pentru ca El a zidit-o, aceasta lume. Neputinta de a intelege se face asemenea catuselor dintr’o inchisoare; si inima si mintea se turbura. Ispititorul cauta sa duca pe om pana la culme: sa savarseasca tot lucrul potrivnic lui Dumnezeu.
Ma voiu opri aci. Unele din facaturile vrajmasului se aseamana unui lichid caustic varsat pe o membrana mucoasa; altele – unui vant rece patrunzator sau unuia arzator; uneori insa ne aflam ca si ocrotiti de toate vanturile, si doar vedem din adapostul nostru norii gonindu-se si crengile copacilor clatinandu-se, ceea ce ne da de inteles ca sufla vanturile, ca ele sant puternice, dar totusi nu ajung la noi. In astfel de cazuri, ca liberi observatori, urmarim gandurile ce se poarta in atmosfera inconjuratoare; insa ele nu au putere asupra noastra. Si aceasta se intampla numai celor ce au cunoscut lucrarea harului, inlauntrul carora s’a aruncat samanta dumnezeiasca. Dar cei necercati sant asemenea profanilor ce intra intr’o galerie de arta sau intr’un muzeu si nu deslusesc care lucrare poarta asupra-si pecetea celui mai inalt geniu, si care nu este decat mediocra si nevrednica de a fi luata in seama. Adesea preferinta lor se opreste asupra ultimelor nimicnicii.
Toate aceste “duhuri ale vicleniei intru cele ceresti”, cu furie ataca inima inmuiata prin pocainta si mintea desteptata prin starea inaintea lui Dumnezeu. Ele patrund cu nerusinare inlauntrul nostru si lucreaza astfel incat ni se da impresia ca gandurile si simtamintele pe care vrajmasii ni le aduc, ne sant proprii noua. Este drept ca dupa cadere noi purtam in sine oarecari asemanari cu atatarile dracesti. In vartutea acestui fapt, pornirea pocaintei atinge o asemenea putere, incat duhul nostru iese din formele acestei lumi, in taramul netarmuririi intelegatoare, si „acolo”, unu in fata Celui Unu, sta in golatatea sa, primind fara cuvinte cunoastere despre caracterul caderii noastre, si despre vecinicia lui Dumnezeu.
Pavel, mai nainte prigonitor al Bisericii si ucigas al credinciosilor, avea pentru ce sa se pocaiasca. Presupun, nu cu usuratate, ca uimirea sau rapirea lui s’a savarsit in avantul unei pocainte deznadajduite. El insusi scrie despre acel eveniment urmatoarele:
Tot el scrie catre Romani:
Nu este greu de inteles ca Pavel petrecuse in focul unor astfel de incercari care s’au revarsat in cuvintele ce ne-a pus inainte. In cartea despre Staretul Siluan[3], pe temeiul experientei nevoitorilor contemporani, am adaogat unele lamuriri asupra cuvintelor marelui Apostol. Scriam:
„De la dragostea lui Dumnezeu smulg pe nevoitor protestele ratiunii… care nu poate sa cuprinda sau sa primeasca legea Duhului lui Hristos, care ratiunii ii apare ca nebunie (cf. 1 Cor. 2:14). In clipele parasirii de catre Dumnezeu aceste proteste pot atinge o deosebita putere.
De la dragostea lui Dumnezeu vor smulge pe nevoitor: uneori dorul de a trai, alteori frica de a muri; uneori pornirea catre indulciri, alteori bolile sau foametea, sau prigoanele si alte suferinte; uneori inaltimea si lumina altor descoperiri; alteori adancul si stralucirea altor intelegeri; uneori maretia unor oarecari alte stapaniri sau largimea altor oarecari putinte; uneori vedenia ingerilor si a altor fapturi ceresti, alteori silnicia infricosatoarelor puteri ale intunerecului.
Cu deplina intemeiere se poate afirma ca, pe calea dobandirii veciniciei lui Dumnezeu, crestinul va intalni un intreg sir de ispite si de incercari cu putinta, astfel incat… toate caile omului vor fi cunoscute crestinului, atunci cand propriile sale cai sant ascunse privirilor straine (vezi 1 Cor. 2:15-16).”
Stiu ca nu sant nimic. Dar cu toata nimicnicia mea, durerea mea, suferinta mea, nu mi se par nevrednice de luare-aminte. Si Domnul, Cela ce ne-a dat porunca: „Vedeti sa nu defaimati pre unul din acestia mici”, (Mt. 18:10), nu mi-a defaimat strigarea, „si m’au, auzit, si din toate necazurile mele m’au mantuit“ (Ps. 33:6). In rugaciunile mele nebunesti eu ma purtam fara retinere, ba chiar cu indrazneala; El insa raspundea linistit si bland, nerusinandu-mi ignoranta. Rugandu-ma, eu asteptam raspuns, si in acelasi timp nu indrazneam sa nadajduiesc a-l primi. Mai presus de asteptarile mele – El a venit. Deosebit de neasteptat a fost chipul ivirii Lui. Vrajmasii s’au departat. El a biruit – si pe ei, si pe mine. Ciudat lucru: pentru prima oara am cunoscut negraita bucurie pentru faptul ca fusesem biruit.
Dumnezeu este neajuns de mare. Noi auzim si citim cuvinte despre maretia Lui, dar cu totul altceva este sa o traiesti, acea maretie. Nimeni si nimic nu poate intru nimic sa micsoreze Domnia Lui cea fara-de-inceput, dar El Insusi Se micsoreaza intr’o masura de asemeni neajunsa noua: in firavul nostru trup, El a atins absolutul. Acum, din experienta propriei mele vieti, eu stiu: El inseteaza dupa desavarsirea noastra. Ingaduindu-ne o lupta grea cu vrajmasul si cu noi insine in caderea noastra, El voieste sa ne vada biruitori. Daca noi nu ne vom lepada de El, nici chiar in cea mai deplina a noastra pustiire de catre vrajmasi, atunci El neaparat va veni. Biruieste – El, nu noi. Insa biruinta ne-o va atribui noua, pentru ca noi am suferit.
Nu sant in zidire repetitii absolut identice. Cu atat mai putin in fiinta fapturilor cuvantatoare. Fiecare om are o inima zidita de Dumnezeu „deosebi” (Ps. 32:15). Este o inima data unei persoane-ipostas, si ca atare – de nerepetat. In infaptuirea sa finala fiecare persoana va primi si un nume final pentru toti vecii, cunoscut numai lui Dumnezeu si insusi omului ce poarta acel nume (cf. Apoc. 2:17). In acest chip, chiar daca va fi viata tuturor celor mantuiti una, precum Una este Imparatia Sfintei Treimi (cf. Io. 17:11, 21-22), totusi principiul personal in fiecare va ramane de neimpartasit nimanui altcuiva.
Daca aceste date ale Descoperirii sant adevarate, atunci, fireste, este de inteles si faptul ca nu este si nu poate fi un singur sistem pentru toti, un singur program sau o rostuire a cresterii. Dar nu inseamna ca nu sant nicaieri temeiuri comune. Astfel, se observa un fenomen ce se repeta aproape neschimbat in randuiala, vietii noastre duhovnicesti; nu in amanunte, ci in principiu, si anume: cand se intoarce catre Dumnezeu, omul primeste un har care il va insoti, il va lumina, invatandu-l multe taine ale vietii ascunse in Dumnezeu. Apoi, in chip de neocolit, harul se indeparteaza de la el, cel putin in puterea sa „simtita”, si Dumnezeu va astepta raspuns pentru darul revarsat asupra-i. Aceasta cercare a credinciosiei are un indoit rost: cel dintai, de neaparata trebuinta noua, acela de a ne manifesta libertatea si intelegerea, de a creste si de a duce, daca este cu putinta, pana la desavarsire darul libertatii determinarii de sine in planul veciniciei. Celalalt – de a da Tatalui nostru Ceresc putinta sa ne dea toate ale Sale (cf. Lc. 15:31), intru vecinica chivernisire, caci tot darul de Sus ni-l insusim neaparat prin suferinta. Dupa ce ne-am dovedit credinciosia a fi neclatita, din nou vine Dumnezeu si salasluieste pentru totdeauna in omul devenit in stare de a purta Focul iubirii Tatalui (cf. Io. 14:23; Lc. 16:10-12).
Astfel, desi nu avem retete de obste pentru viata in Dumnezeu, totusi sant anumite date de temei pe care trebuie sa le purtam in constiinta noastra, pentru a savarsi calea in chip intelegator, spre a nu cadea prada necunoasterii cailor mantuirii.
„Dumnezeule, Mantuitorul nostru, nu ascunde de la mine tainele cailor mantuirii Tale.”
[VA URMA]
[1] Cf. Viata si invatatura Staretului Siluan Athonitul, Ed. Deisis, Sibiu, 1999, p. 152.
[2] Ibid., p. 179.
[3] Ibid., pp. 205-206.
Vedeti si prima parte a capitolului, la:
Legaturi:
***
- INCERCARI DUHOVNICESTI. Nici un sfant nu ne poate cruta de necesitatea de a lupta cu pacatul care lucreaza in noi
- Crestinul neaparat trebuie sa fie un nevoitor. “De pe Cruce nu te pogori, altii te iau”.
- NE MAI STIM CHEMAREA ADEVARATA? O MAI LUAM IN SERIOS?
- CEA MAI TRAGICA NOAPTE DIN ISTORIA LUMII
- Parintele Sofronie Saharov: RUGACIUNEA DIN GHETSIMANI. Ce importanta capitala si nestiuta are si ce legatura este cu mine si viata mea duhovniceasca?
- Arhimandritul Sofronie despre LIBERTATEA PIERZARII si despre DUREREA RUGACIUNII PENTRU LUME
- SUFERINŢELE PRIN CARE SE CUNOAŞTE UNIMEA OMENIRII – CALE A MÂNTUIRII ÎN VREMEA NOASTRĂ. “Doamne, Tu apara-ne, Tu vezi neputintele noastre de a rezista valurilor suferintei cosmice!”
- Cuviosul Sofronie: “IN LOCUL REGULEI SCRISE TREBUIE CA INIMA NOASTRA SA SE LARGEASCA…”
- CUNOASTEREA LUI DUMNEZEU SI DEVENIREA PERSOANEI
- “Faţă către faţă” cu Dumnezeu si cu fratele nostru. Cum iesim din DUHUL IMPERSONAL, cum devenim PERSOANE, cum ni se deschid ochii?
- ARHIMANDITUL SOFRONIE: Ce putere are rugaciunea, ce efecte are cainta?
- Lupta rugaciunii: SA NE TINEM STRANS DE MANA LUI DUMNEZEU!
- CUVIOSUL SOFRONIE NE INVATA: Ce sa urmarim esential in viata duhovniceasca sau in cea calugareasca si cum sa traim pentru a ocoli ratacirile? MANTUIREA PRIN DRAGOSTE, IAR NU PRIN BOGATIA CUNOSTINTELOR INTELECTUALE
- CUM SE DUCE LUPTA CU ISPITELE IN ASTEPTAREA INVIERII? Parintele Sofronie – cuvantari duhovnicesti (I)
- ARHIMANDRITUL SOFRONIE despre cum sa petrecem cu mintea la Dumnezeu si cum sa ne razboim cu gandurile rele: “Curata locul si va veni Duhul Sfant”
*
- “Curajul sfant la inceput de drum” – Conferinta de la Iasi (2011) a Ierom. Melhisedec Ungureanu: DE CE OAMENII NU SE MAI ROAGA? CARE SUNT ETAPELE VIETII DUHOVNICESTI? DESPRE EXPERIENTA HARULUI (video)
- Conferinta de la Bucuresti a PARINTELUI ZAHARIA DE LA ESSEX (audio + text) – prima parte: “Inalta stiinta a Sfantului Siluan Athonitul si a staretului Sofronie Saharov”: PUTEREA INIMII ZDROBITE SI A DUHULUI UMILIT
- PARINTELE ZAHARIA ZAHAROU – conferinta de la Bucuresti (II), raspunsuri la intrebari (audio + text): BINECUVANTAREA DURERII INIMII si SCOALA LITURGHIEI
- Arhim. Zaharia Zaharou despre PLANSUL DUHOVNICESC ca LUCRARE ESENTIALA DE CURATIRE DE PATIMI. Pocainta – singura cale de reunificare launtrica, de restaurare a chipului lui Dumnezeu in noi si de dobandire a iubirii de Dumnezeu
- Parintele Rafail Noica despre NESIMTIREA DUHOVNICEASCA, simturile duhovnicesti, CAUTAREA VOII LUI DUMNEZEU, taierea voii si TAINA ASCULTARII (audio si text)
- Conferinta de la Bucuresti (Facultatea de Drept) a MITROPOLITULUI IEROTHEOS: “Dumnezeu nu-Si impartaseste darurile celor care ‘dorm’, celor care nu lucreaza… SA NU DEZNADAJDUITI NICIODATA!” (video, audio, text)
***
- Sfantul Isaac Sirul despre FOLOSUL INCERCARILOR si TINDEREA SPRE “CELE DE PRET” ALE LUI DUMNEZEU: “Tot ce se primeste usor repede se si pierde. Fiecare lucru dobindit cu durerea inimii e si pazit cu grija“
- SFANTUL ISAAC SIRUL despre incercarile duhovnicesti si mangaierile harului. SMERENIA BIRUIESTE DEZNADEJDEA COPLESITOARE: “Lipsa de curaj e maica chinului. Iar rabdarea e maica mangaierii“
- DE CE NE SUNT DE FOLOS ISPITELE, INCERCARILE SI RAZBOAIELE LAUNTRICE?
- Parintele Arsenie Boca: “Numai atat bine putem face, cata suferinta putem ridica de pe el”
- Virgil Maxim despre BINECUVANTAREA SUFERINTEI si LUPTA NEINCETATA CU ISPITELE
- POCAINTA – inceputul propovaduirii Domnului. AVVA EFREM FILOTHEITUL despre POCAINTA si MARTURISIRE: “Lacrimile spala greseala, oricat de rea, de murdara, de dusmanoasa, de urata si de varsatoare de sange ar fi fost”
- SFANTUL VARSANUFIE DE LA OPTINA ne impartaseste din TAINELE ESENTIALE ale luptei pentru mantuire
- PARINTELE PANTELIMON DE LA OAŞA despre ISPITELE DIAVOLULUI si CAUTAREA LUI DUMNEZEU (video): “Cu diavolul nu joci sah, ca intotdeauna pierzi!”
***
- LUCRAREA DEMONILOR IN SUFLETELE NOASTRE. Forme de manifestare a indracirii si CUM PUTEM LUPTA CU INFLUENTELE DIAVOLESTI
- LUPTA DIAVOLULUI CU NOI SI ANTIDOTUL OTRAVII DUHURILOR NECURATE. Dezbinatorul raceste dragostea, distruge unirea si ne stapaneste prin mandrie. CUM REZISTAM ASMUTIRII DEMONILOR? (Recomandari ortodoxe)
- Parintele Proclu: TOTI DIAVOLII DIN IAD AU IESIT PE FATA PAMANTULUI
- Vindecarea demonizatului din Gadara si CUM NE SECERA AZI DIAVOLUL
- CUVIOSUL PAISIE AGHIORITUL despre CUM “DAM DREPTURI DIAVOLULUI”, de ce SUNT INGADUITE ISPITELE si cum le putem BIRUI: “Numai cand lasam armele cele duhovnicesti, atunci vrajmasul are putere. Smerenia topeste pe diavolul”
- CUVIOSUL PAISIE AGHIORITUL: “CU MANDRIA LUCIFERICA OMUL SE POATE INDRACI”
- Cuviosul Paisie Aghioritul ne arata CUM LUCREAZA DIAVOLUL la nivel personal
- Parintele Paisie Aghioritul: CUM SA DUCEM “LUPTA CEA BUNA” SI CUM SA SPORIM DUHOVNICESTE?
- Parintele Paisie Aghioritul despre RAZBOIUL VRAJMASULUI IMPOTRIVA RUGACIUNII si MIJLOACELE DE CARE NE PUTEM AJUTA PENTRU A NE RUGA
- Sfantul Ignatie Briancianinov despre ISPITELE CRESTINILOR DIN URMA, cu puteri slabe, lipsiti de FORMARE DUHOVNICEASCA si asaltati de curse si sminteli: “Trairea vietii dupa Dumnezeu va deveni foarte dificila din cauza apostaziei generalizate“
- SFANTUL IERARH IGNATIE BRIANCIANINOV: CURSELE STAPANITORULUI LUMII ACESTEIA
- SFANTUL IERARH IGNATIE – CRESTINUL FATA IN FATA CU PATIMILE SALE: “Pe cunoasterea si recunoasterea neputintei noastre se zideste toata zidirea mantuirii”
- RAZBOIUL NEVAZUT: Sfantul Nicodim Aghioritul ne arata strategiile de amagire ale vrajmasului in functie de diferitele stari si masuri ale omului: “Fii smerit, teme-te de tine si de neputinta ta!”
- Fericitul IOAN DE LA VALAAM (II): “Nu te inspaimanta, chiar de cazi in fiecare zi! Nu te increde in tine!” – Din viata si scrisorile foarte folositoare ale unui MARTURISITOR AL SMERENIEI, la 55 ani de la adormire (†6 iunie 1958)
- LUPTA CONTINUA SI HARTUITOARE A CRESTINULUI – INTRE HAR SI CADERI. In ce constau, de fapt, desavarsirea sau sfintenia?
- PROFESORUL ION PATRULESCU (actualul rasofor Iona) – conferinta de la Timisoara (2008), prima parte: Suntem angajati într-un RAZBOI TOTAL cu diavolul. Lumea in care traim astazi este BABILONUL CEL MARE (si audio)
- Parintele Calciu despre RAZBOIUL NEVAZUT si vremurile de sfarsit. CUM SE DUCE LUPTA CU DEMONII?
- Legile duhovnicesti ale luptei cu patimile si tragedia sufletului slab, sovaielnic sau: DE CE NU SUNT SUFICIENTE BUNELE INTENTII PENTRU MANTUIRE?
- DEMONIZATUL DIN TINUTUL GHERGHESENILOR – Predica Parintelui Calciu despre indracire, cazul Tanacu si razboiul din inima noastra cu diavolul (2005, VIDEO SI TEXT)
- Credinta crestina – RAZBOI DECLARAT IMPOTRIVA DIAVOLULUI
- DESPRE RAZBOIUL NEVAZUT IMPOTRIVA SATANEI
- PREDICI AUDIO LA DUMINICA VINDECARII DEMONIZATULUI DIN GADARA: IPS Bartolomeu Anania si Arhim. Damaschin Luchian (Sihastria Putnei). Cum iesim biruitori in lupta cu diavolul? Ce face demonul din om?
- POSTUL CEL MARE – nou inceput pe calea razboiului duhovnicesc prin SMERENIE, RUGACIUNE si NEVOINTE sporite
- Lectii de razboi duhovnicesc de la un duhovnic cu viata sfanta: CUM SUNTEM ISPITITI PRIN MANDRIE SI LA CE CADERI POATE DUCE INVOIREA CU GANDURILE INGAMFARII. “Daca omul nu se lupta cu puterea cea rea, devine el insusi rau”
- DEMONIZATII DIN GADARA. Predici (si audio) despre nebunia draceasca a MANDRIEI AROGANTE si a RAUTATII si despre REFUZUL prezentei LUI HRISTOS in noi: “Cu cat este omul mai rau decat porcii!”
- VINDECAREA DEMONIZATILOR DIN GADARA. Predici audio si video: IPS Bartolomeu Anania, Pr. Gh. Calciu, Arhim. Dumitru Cobzaru, Arhim. Damaschin Luchian s.a.: “DIAVOLUL NU E PROST, DAR SA NU VA INTIMIDATI DE EL!”
- DUMINICA VINDECARII CELOR DOI DEMONIZATI DIN TINUTUL GADAREI. “Ce duhuri stau in spatele multora dintre faptele si obisnuintele noastre?“
- ISPITIREA LUI IISUS DE CATRE DIAVOL, IN PUSTIA CARANTANIEI. Cum putem dobandi biruinta in razboiul cu ispitele celui-rau? – Talcuirea Sfantului Nicolae Velimirovici la Evanghelia Sambetei de dupa Botezul Domnului
- Parintele Arsenie Boca despre razboiul lui Hristos cu cel-rau: ispita prin placere si ispita prin durere: TRAIREA PORUNCILOR LUI DUMNEZEU ARDE PE DIAVOL
- Predici audio la Duminica dupa Botezul Domnului: ISPITIRILE DIAVOLULUI, CHEMAREA LA POCAINTA
***
- Sfaturi ale Staretului Partenie de la Pecerska DESPRE TREZVIE SI LUPTA DUHOVNICEASCA
- Sfantul Ioan Carpatiul – cuvinte de intarire in lupta nevazuta si de vindecare a imputinarii cu duhul (1)
- Sfantul Ioan Carpatiul – cuvinte de intarire in lupta nevazuta (2): “DESFATARE MI-A FACUT MIE DUMNEZEU”
- Sfantul Ioan Carpatiul – cuvinte de intarire in lupta nevazuta (3): “DUMNEZEU NU DEZNADAJDUIESTE DE MANTUIREA NOASTRA”
- Sfantul Ioan Carpatiul – cuvinte de intarire in lupta nevazuta (4): “TOATA GRIJA ARUNCATI-O DOMNULUI, EL ARE GRIJA DE VOI”
- Parintele Arsenie Muscalu despre formarea duhovniceasca in vremea noastra (I): CUM INFRUNTAM GANDURILE DE INDOIALA?
- CU OCHII TINTA LA IISUS, PRIN MIJLOCUL MORTII
- TINE-TE DE DUMNEZEU si LUPTA!
“Caci orice lucru maret este la fel de greu de infaptuit,pe cat este de rar.”
Desigur,s-ar putea sa intrebati daca intradevar e nevoie sa vorbim despre “‘sfinti”.N-ar fi suficient sa vorbim despre oameni de treaba?Este adevarat ca acestia formeaza o minoritate.Ba mai mult,ei intotdeauna vor ramane o minoritate.Si totusi,in ei vad eu provocarea de a ne alatura minoritatii.Caci lumea se gaseste intr-o stare rea,dar aceasta va deveni si mai rea daca fiecare dintre noi nu va da tot ce poate mai bun.”
“Intalnirea cu Dumnezeu,ne spun Parintii Bisericii noastre,inseamna intalnirea cu fratele ,cu semenul nostru,dar si cu forul intim,cu eul nostru,care este cel mai apropiat de noi.
Orice intalnire are riscul ei!Probabilitatea de a cadea in deznadejde nu este mica.
Pentru obraznicia propriului meu risc va cer iertare!Pentru indrazneala,iubirea si nobletea riscului vostru va multumesc din toata inima!
Dumnezeu in primul rand este,in al doilea rand este in mod adevarat,iar in al treilea este comuniune,Cel Care impartaseste si Cel Care Se impartaseste!
…intalnirea cu Dumnezeu apare ca o intrevedere care uneori are loc fie din descoperirea launtrica netalcuita,fie dintr-o experienta taumaturgica neobisnuita,uneori ca urmare a unei discutii sincere,sau a unei educatii duhovnicesti firesti sanatoase.Poate sa survina insa si ca rod al unui risc supralogic.
Cu siguranta Dumnezeu apare si in simplitate,poate fi aflat si in echilibrul starii de mijloc,insa Il intalnim indeosebi in extremitatea firii si a vointei omenesti.
La granita dintre firesc si suprafiresc omul poate afla “amprentele”prezentei dumnezeiesti.”
“Omul la rascruce”-Mitropolitul Nicolae
Arhimandritul Sofronie de la Essex
In tot acest răstimp de mai mult de jumătate de veac, nu am cunoscut perioade de pace sau siguranţă, ci totdeauna am simţit în jurul meu ameninţări ori cel puţin stări potrivnice. În tot ceea ce încerc să fac, chiar şi în cel mai mic lucru, întâlnesc totdeauna piedici de netrecut. Aproape toate porţile lumii acesteia sunt mereu închise pentru mine. Am îmbătrânit şi nu am înţeles sensul acestor încercări.
Adică: sunt ele semnul urgiei lui Dumnezeu faţă de mine, păcătosul, sau altceva se întâmplă? De nenumărate ori am rugat pe Dumnezeu să-mi descopere pentru ce merg lucrurile aşa, iar Dumnezeu îmi răspunde necontenit cu tăcere.
(Multi) ignora insa adevarata esenta a crestinismului. Crestinismul implica suferinta; dar prin suferinta patrundem in tainele fiintei. Suferinta face cu putinta intelegerea umanitatii si libertatii noastre.
Faptul de a ne privi realitatea noastra jalnica este un dar ceresc, unul dintre cele mai mari cate exista.
Aruncarea noastra in necunoscut inseamna a avea incredere in Dumnezeu, parasirea nadejdii in mai-marii pamantului si hotararea de a pleca in cautarea unei vieti noi in care locul cel dintai sa-I fie dat lui Hristos.
Credinta datatoare-de-viata consta intr-o incredere deplina, lipsita de intrebari si indoieli in Hristos ca Dumnezeu.
Pacatul nu este incalcarea standardelor etice ale societatilor umane sau ale vreunei prescriptii legale. Pacatul ne taie de Dumnezeul Iubirii, Care ni S-a aratat ca Lumina in Care nu este nici un intuneric (1In. 1, 5).
Avem doua alternative diametral opuse: fie sa-L respingem pe Dumnezeu – ceea ce este insasi esenta pacatului – fie sa ne facem fii ai lui Dumnezeu.
Fara aceasta rapire preliminara a credintei, fara aceasta arzatoare iesire spre Dumnezeul iubitor care ne insufla continuu, nu vom putea evita caderea sub puternica apasare a lumii contemporane care nu cunoaste rugaciunea.
In aceste zile este esential sa fim in stare sa ne protejam pe noi insine de influenta celor cu care venim in contact. Altfel, riscam sa ne pierdem atat credinta, cat si rugaciunea. Lumea intreaga poate sa ne socoteasca nedemni de atentie, de incredere sau respect – nu va insemna nimic daca Domnul ne primeste.
Rugaciunea poate indeplini toate lucrurile. Chiar daca suntem lipsiti de daruri naturale, oricare dintre noi poate dobandi si dobandeste prin rugaciune daruri suprafiresti.
Rugaciunea e ca o mana puternica ce se tine cu tarie de haina lui Dumnezeu, in tot timpul si in tot locul: in zarva multimii, in clipele placute de odihna, in ragazurile de singuratate.
Este vital sa ne salasluim in rugaciune spre a contracara influenta distructiva si persistenta a lumii exterioare.
http://saraca.orthodoxphotos.com/biblioteca/sofronie_rugaciunea.htm
“Pacatul nu este incalcarea standardelor etice ale societatilor umane sau ale vreunei prescriptii legale. Pacatul ne taie de Dumnezeul Iubirii”
“nefiind slobozi de urmarile legii pacatului ce lucreaza in noi, ne osandim cu manie, cu ura fata de noi insine, a arde in intunerecul cel din afara; ca nu este alt foc care sa stinga in noi lucrarea patimilor […] si inima ajunge la neputinta in rabdarea ei, atunci neasteptat vine racorirea cerestii mangaieri. Cand simtamantul stricaciunii noastre ne afunda duhul in deznadajduire, atunci dintr’o data se pogoara asupra noastra putere noua de Sus si ne imbraca in nestricaciune (1 Cor. 15:54). Cand intunerecul vartos zdrobeste cu groaza sufletul nostru, atunci in chip de netalcuit preaminunata Lumina preschimba noaptea adanca in zi luminata”
“Lumea intreaga poate sa ne socoteasca nedemni de atentie, de incredere sau respect – nu va insemna nimic daca Domnul ne primeste.”
“Cat de uimitoare sant caile lui Dumnezeu! Insusi omul nu le poate descoperi de la sine”