Vindecarea slăbănogului… nostru suflet lăsat în părăsire: VOIEȘTI SĂ TE FACI SĂNĂTOS?
Duminica Slăbănogului
Meditatie duhovniceasca:
“Cand sa ma rog? N-am timp!”
Voim sa ne facem sanatosi la suflet? Voim cu adevarat sa ne mantuim?
Slabanogul zacea de 38 de ani din cauza pacatelor sale. Noi zacem cu anii in pacate, timp in care poate ne mai sufera si trupurile, poate ne impresoara necazurile, poate intram in felurite probleme, complicatii si incurcaturi de viata, ne lovim de praguri dureroase prin care ispasim consecintele alegerilor noastre patimase… Dar, dincolo de toate acestea, sufletul este cel important si cel care ne boleste in ascuns, bine acoperit de fardul amagirilor-de-sine, al parerii-de-sine si al eternelor-scuze, al cronicei… lipse de timp. Sufletul ne zace bolnav si uitat, suspinand, tanjind si cersind a ne ocupa si de el, a-i cerceta ranile si a-l trata cu seriozitate si temeinicie, sincer si asezat, altfel decat pe fuga si formal. Sufletul nostru muribund jinduieste dupa apa vie si striga: NU AM OM, striga dupa omul care suntem – vointa noastra – care sa aiba ochi sa-i vada chinul si sa-l mai arunce o data in scaldatoarea pocaintei. Sa-si faca vreme sa stea si cu el de vorba, sa-l cerceteze, sa lucreze asupra lui, sa-l duca inaintea Domnului spre tamaduire. Fiindca vindecarea lui nu se poate face nici doar dintr-un singur “foc” trait la inceput, dar neintretinut mai departe, nici batand din palme, nici cu hei-rup-uri sau in salturi impuse de… imprejurari de mare necesitate, ci numai dedicand vreme si osteneala pentru o lucrare continua si statornica si cautand sa patrundem tot mai in adanc.
Imparatia lui Dumnezeu sadita inlauntrul nostru ca cea mai pretioasa comoara, ca cel mai mare talant, zace in nelucrare, ingropata in impietrirea sau blazarea care ne stapaneste si ne imbacseste, in rugina rutinei duhovnicesti sau in griji si placeri pamantesti interminabile. Dumnezeu ar vrea sa creasca si sa aduca rod bogat in noi, dragostea Lui ne cheama tanguitor din strafundurile uitate ale fiintei. Dar noi Il tinem ingropat, intemnitat si Il torturam continuu cu nepasarea noastra.
Poate ne vom aminti de El cand necazurile ne vor coplesi, ne vor ingenunchea de tot si ne vor SILI sa ne oprim din fuga neincetata. Poate atunci… dupa ce toate le vom fi cheltuit in desert. Insa acum, cat inca avem sanatate, avem vigoare, avem pace, avem conditii, avem toate la indemana… dar NU AVEM TIMP. Nu pentru El! Cand e sa se puna problema sa ne rugam mai mult, sa citim mai mult din cele ale mantuirii, sa ne doara inima, sa iubim, sa slujim, sa ne jertfim… atunci, ce pacat, s-a terminat timpul! Ei, lasa, ca e bun Domnul si ne intelege…
Dupa cum spunea recent si PS Macarie, Episcopul Europei de Nord:
“… Cum de ajungem aici? Pentru că pe noi înșine nu ne aducem înaintea lui Hristos. Și dacă pe noi nu ne dăruim Lui, atunci cu atât mai puțin putem aduce pe alții, fie ei și din propria noastră familie. Sacrificăm propriii copii, propria soție sau propriul soț lui Baal-Peor, pentru că noi înșine căutăm altceva în viața noastră.
Vrem bunăstare, confort material, apreciere și recunoaștere în această lume, mai mult decât vrem împlinire duhovnicească și răspuns bine primit al rugăciunilor de pocăință. Ne conformăm mai mult cerințelor pe care această lume le pretinde de la noi, decât cerințelor pe care Hristos le așteaptă de la noi.
Să facem acest exercițiu: să ne cercetăm și să vedem, cât efort, cât timp, cât cuvânt, câtă rațiune, câtă energie, câtă faptă cheltuim pentru a ne face plăcuți, acceptați, răsplătiți în această lume și pentru scopurile lumești, și cât efort, câtă cercetare de sine, câtă dedicare întru rugăciune și pocăință facem pentru a fi bineplăcuți lui Dumnezeu, pentru a ne simți realmente mădulare vii ale Bisericii?”
De aceea, intrebarea Mantuitorului din Evanghelia de astazi e incredibil de actuala si de personala: CHIAR VOIESTI SA ITI FACI SANATOS SUFLETUL, CHIAR VREI SA TE MANTUIESTI? Care se traduce cam asa: cat TIMP esti dispus sa jertfesti pentru Mine, iubitul Meu fiu si frate? Fiindca daca aici nu voiesti si nu iti place sa petreci putin timp impreuna cu Mine, dar pentru binele si vindecarea TA, atunci cum vei suporta o VESNICIE impreuna cu Mine, care sunt “foc mistuitor”? Si daca acum cand esti inca tanar, inca in putere nu te pregatesti si nu investesti timp si vointa pentru Imparatia aceea, cautand a intra inca de acum in ea, cand oare crezi ca o vei mai putea face?
“Ea a fost foarte pacatoasa, dar atat de mult L-a iubit pe Domnul Iisus Hristos, incat atunci cand L-a aflat, a spart acel vas [de mir de nard curat] care costa 300 de dinari – plata unui om pentru 1 an de zile de munca! Atat a jertfit ea pentru Domnul! Si asta se cere si noua: o dragoste jertfelnica!
Vorbeam cu o doamna foarte credincioasa, care nu are niciun fel de probleme materiale, are tot ce ii trebuie dar are alte probleme: suferinte si neintelegeri in familie, suprarari lacrimi… Si i-am spus: ar trebui sa va rugati mai mult. Si ea a raspuns: CAND SA MA ROG? N-AM TIMP! Cand sa te rogi? In programul pe care ni-l face lumea asta, ni-l fac cei de langa noi, dar, in cele din urma, ni-l facem din noi, nu este nicio rubrica in orar in care sa scrie: TIMP DE RUGACIUNE. Insa fara acest timp de rugaciune nu ajungem niciodata sa-L cunoastem pe Hristos Cel Inviat. Acest timp de rugaciune se plateste cu jertfa! Inseamna sa te trezesti noaptea sau sa te trezesti dimineata mai repede sau sa sa te culci mai tarziu… Faci cum stii, dar fara aceasta jertfa a rugaciunii nu se poate face o legatura reala cu Domnul Hristos Cel Inviat! [Femeia pacatoasa] a dat mult, a dat un an de zile pentru Domnul, asa de mult L-a iubit! Sa ne gandim si noi, si cand vom face astfel de fapte, cand vom jertfi pentru Domnul – pentru cuvant, pentru rugaciune, pentru cel de langa noi – dar consistent, atunci vom vedea ca Domnul Iisus Hristos, nu numai ca e viu, dar umple de lumina si bogatie viata noastra!”
(Parintele Gelu Savarasan, Cluj – Gânduri la Duminica mironosițelor, 22 apr. 2018)
(a se vedea de aici in special de la min. 19:33 – chiar daca se face obisnuita confuzie intre Sfanta Maria-Magdalena si femeia pacatoasa care a uns cu mir pe Domnul in Betania)
***
Arhim. Zaharia Zaharou, Vesnicul astazi:
Duminica Slăbănogului
În Duminica Slăbănogului Îl auzim pe Hristos adresând o întrebare paradoxală celui care zăcuse bolnav vreme de treizeci şi opt de ani: “Voieşti să te faci sănătos?“ (Ioan 5, 6). Aşa cum vedem în multe locuri din Sfânta Evanghelie, pentru a putea săvârşi minunea milostivirii Sale, Domnul încearcă mai întâi să trezească înlăuntrul omului credinţa în cuvântul Său. Fireşte, Hristos ştia că slăbănogul rămăsese lângă scăldătoare, aşteptând să se întâmple minunea însănătoşirii sale, însă El ne cinsteşte libertatea şi nu face niciodată nimic fără consimţământul şi conlucrarea noastră. Toate se săvârşesc prin împreună-lucrarea a doi factori: cel dumnezeiesc, care este infinit de mare, şi cel omenesc, care este infinit de mic, însă de neapărată trebuinţă. Voia lui Dumnezeu „ca toţi oamenii să se mântuiască” (1 Tim. 2, 4) este un dat imuabil. Prin urmare, toate depind de răspunsul propriei noastre voi. Nimic nu este pasiv, nimic nu se întâmplă numai din voia lui Dumnezeu, după cum nimic nu poate să se întâmple doar din voia omului, de vreme ce fără El nu putem face nimic (cf. Ioan 15, 5). Domnul caută neîncetat inima omului, însă depinde de noi dacă Îi vom deschide uşa inimii.
Adresându-i slăbănogului acea întrebare, Hristos voiește ca acesta să-şi exprime dorinţa de a-şi recăpăta sănătatea, pentru că numai atunci va putea să-Şi exercite în chip liber puterea vindecătoare şi să-l tămăduiască. Domnul încearcă sa trezească în sufletul slăbănogului dorinţa de vindecare, la fel cum Biserica, „în multe rânduri şi în multe chipuri” (Evrei 1, 1) stârneşte în credincioşi tânjirea după darurile Cincizecimii şi îi îndeamnă să-şi exprime această sete în rugăciunile lor, pentru ca ei să se unească cu slăvitul Trup al lui Hristos, „împreună cu toţi sfinţii” (Efes. 3,18), împreună cu toţi cei înzestraţi cu har din Cer şi cu aleşii Lui de pe pământ.
Consimţământului slăbănogului i-a urmat tămăduirea, însă, întâlnindu-l puţin mai târziu în templu, Domnul i-a zis: „Iată că te-ai făcut sănătos. De acum să nu mai păcătuieşti“ (Ioan 5, 14). Fireşte, aici apare întrebarea cum să păstrăm harul pe care l-am primit în dar de la bunul Dumnezeu. Este ca şi cum Hristos i-ar spune slăbănogului: „Ţi s-a împlinit dorinţa, ai primit darul tămăduirii, păzeşte-l înlăuntrul tău. De acum încolo, încearcă să trăieşti lăsându-te în voia Domnului, ca un om răstignit pe pământ, mort patimilor lumii acesteia şi păcatului.”
Şi noi, având simţământul adânc al nevredniciei noastre, cerem Domnului zi de zi să ne vindece de patimile şi de akedia care ne paralizează întreaga fiinţă. Îl rugăm stăruitor să ne dea harul Lui mântuitor, singurul care poate să arunce o punte peste „prăpastia mare” (Luca 16, 26) ce desparte lumea aceasta de mult râvnita Împărăţie a lui Dumnezeu. Domul cel mult-milostiv, uşor de înduplecat şi îndelung-răbdător răspunde rugăciunii noastre de cerere, dăruindu-ne harul Său, însă pentru a-l păstra trebuie să încetăm a mai păcătui şi să ne încredinţăm cu totul sfintei Sale voi.
Prin împlinirea poruncilor, noi gustăm într-o anumită măsură din moarte, pentru a pătrunde mai apoi în prezenţa Lui de-viaţă-dătătoare. Atunci, „aducându-ne aminte de Iisus Hristos, Cel Înviat din morţi“ (cf. 2. Tim. 2, 8), putem striga cu glas mare: „Am fost mort, şi, iată, sunt viu, în vecii vecilor” (Apoc. 1, 18). În felul acesta, viaţa credinciosului devine bineplăcută înaintea lui Dumnezeu, Care o îmbogăţeşte necontenit cu harul Său, iar omul devine din ţinta batjocurii demonilor o mare şi veşnică bucurie pentru Domnul nostru Iisus Hristos, Cel ce ne-a răscumpărat din moarte cu scump Sângele Său.
Minunea de la scăldătoarea Vitezda a dezvăluit identitatea mesianică şi dumnezeiască a Domnului Iisus. La temelia tuturor minunilor stă marea minune a credinţei, atunci când este însoţită de supunerea voii noastre celei mici şi neputincioase faţă de voia cea mare şi desăvârşită a lui Dumnezeu.
În această perioadă, Sfânta Biserica încearcă să reaprindă înlăuntrul nostru aşteptarea şi tânjirea după darul Cincizecimii. Evanghelia din această duminică pune în lumină o lege duhovnicească ce-şi găseşte expresia în răbdarea şi credinţa slăbănogului: „Darurile lui Dumnezeu se dau fiecăruia fără refuz (cf. Matei 7, 7-11), însă în măsura setei şi credincioşiei fiecăruia din noi faţă de Dătătorul – unora din belşug, altora cu măsură.“
(in: Arhimandrit Zaharia Zaharou, Vesnicul astazi, Editura Bizantina, 2018)
***
Pentru Duminica a 4-a dupa Pasti, va mai recomandam:
- El, Cel ce-i vindeca pe cei cu inima zdrobita…
- Duminica slabanogului de la Vitezda. DE CE SUFERINTA? DE CE BOALA? CUM SA IL AJUTAM PE CEL CARE SUFERA? Ne raspunde Parintele Arsenie Muscalu (audio)
- Predicile Sfintilor Ioan Gura de Aur si Ignatie Briancianinov la Duminica Slabanogului sau DESPRE GROZAVIA PACATULUI SI SENSUL SUFERINTEI
- Parintele Arsenie Boca si IPS Teofan: “Ridica-te si umbla!” DE UNDE INCEPE SI CUM SE VINDECA SLABANOGIREA NEAMULUI?
- Predici audio la Duminica slabanogului de la scaldatoarea Betezda: “DOAMNE, NU AM OM!”/ IPS Augustin de Florina: “ALEGE SI IA! SI OMENIREA ALEGE FOCUL”
- Din predica Sfantului Nicolae Velimirovici la DUMINICA SLABANOGULUI DE LA SCALDATOAREA VITEZDA: “Iata Omul care a venit pentru om!”; “Mila este mai de pret decat orice fel de punere in lege pe dinafara”
- Parintele Calciu despre SINGURATATE SI UNIREA INTRU BISERICA
- NEVOIA DE OM, NEVOIA DE BISERICA VIE
- Biserica – scaldatoarea care vindeca singuratatea?
- Predica PS Sebastian despre REFUZUL DE A TE BUCURA DE BINELE APROAPELUI: “Intalnim si astazi astfel de oameni, care cauta sa intunece cu RAUTATEA si INVIDIA lor frumosul si binele, chiar si atunci cand acestea sunt evidente”
- Duminica Slabanogului din Vitezda: DESPRE IPOCRIZIA LEGALISTA SI LIBERTATEA DUHULUI: “De ce ajungem sa pretuim mai mult o regula decat un om?”
- PREDICA Sfantului Luca al Crimeei la DUMINICA SLABANOGULUI: “De ce oamenii raspund atat de des cu nerecunostinta si ii defaimeaza pe binefacatorii lor?”
- “Vrei sa te faci sanatos?” – CUVANT CATRE CEL SLABANOGIT DE PACAT, al Ierom. Grigorie Sandu
- “SCOALA-TE SI UMBLA!” De ce trebuie sa pretuim totusi… sanatatea? CUM SE TRATEAZA SI SE VINDECA DE BOLI CREDINCIOSII ORTODOCSI?
- PREDICI AUDIO la VINDECAREA PARALITICULUI de la scaldatoarea Vitezda
***
În afara subiectului,
În legătură cu pământul rotund sau plat, vreau să adaug următoarele:
– „Dezmierdându-mă pe rotundul pământului Lui şi găsindu-mi plăcerea printre fiii oamenilor.”
(Pildele sau Proverbele lui Solomon 8, 31; Biblia Anania);
– „El este Cel ce-i ţine pământului rotundul;
acei ce-l locuiesc sunt ca nişte lăcuste;
El este Cel care a alcătuit cerul ca pe o cămară
şi ca pe un cort l-a’ntins să fie locuinţă”
(Isaia 40, 22; Biblia Anania);
– „El întinde miazănoaptea peste genune; El spânzură pământul pe nimic.”
(Iov 26, 7; Biblia Anania)
* Dacă Pământul ar fi plat, atunci ar trebui să stea pe ceva, nu suspendat (spânzurat) pe nimic.
Desene cu forma Pământului din cartea Mica Biblie, editată sub Patriarhul Teoctist
https://html1-f.scribdassets.com/4ewh0g488w1zs40f/images/6-1b2a4d8578.jpg
https://html1-f.scribdassets.com/4ewh0g488w1zs40f/images/7-8b5065469f.jpg
https://html1-f.scribdassets.com/4ewh0g488w1zs40f/images/8-cf70e52631.jpg
http://www.cuvantul-ortodox.ro/recomandari/ps-macarie-dragoi-mai-greu-de-indurat-decat-suferinta-este-singuratatea-sentimentul-de-a-fi-abandonat-episcopul-scandinaviei-i-a-vizitat-pe-detinutii-din-oslo/
Mă scuzați că iarăși intervin nelegat de subiectul articolului, dar am verificat AGHIASMA sfințită pe 6 ianuarie 2018, deci după Sinodul din Creta pe care unii îl hulesc. Iar preoții unde merg eu sunt pomenitori.
Însă ce să vezi: aghiasma nu s-a stricat, deci preoții au har, indiferent ce vor zice unii și alții. Este har în Biserica Ortodoxă Română!