PANDEMIA viruseaza TEOLOGIA? Jean-Claude LARCHET isi schimba la 180 DE GRADE convingerile legate de IMPARTASANIE si se aliniaza CONFORMIST tezelor oficiale ale IZOLARII, prin care se justifica INCHIDEREA BISERICILOR. Intrebari si reflectii CRITICE la acuzatiile bizare si la asa-zisele „explicatii” teologice ale autorului francez

24-04-2020 5 minute Sublinieri

Recent, cunoscutul teolog si filosof Jean-Claude Larchet a acordat un interviu site-ului Orthodoxie.com, intitulat Originea, natura și sensul actualei pandemii, preluat parțial și de siteul Basilica cu titlul:

Valoarea Sfintei Împărtășanii nu stă în modul de administrare, nici a Liturghiei în numărul participanților.

O variantă integrală în română poate fi citită aici.

Interviul a fost scos în evidență de către agenția patriarhală, mai ales pentru afirmațiile lui Larchet despre închiderea bisericilor și despre unele măsuri de schimbare a modului de administrare/primire a Euharistiei. De departe, cel mai tare surprind opiniile lui Larchet despre Sfânta Împărtășanie, acesta considerând că bisericile pot face iconomie pentru cei slabi în credință și pot recurge inclusiv la linguriță de unică folosință sau la dezinfectarea acesteia, așa cum procedează Biserica Rusă. Larchet reia inclusiv referința la o notă de subsol a Sfântului Nicodim la Pidalion, unde se pomenește despre o practică aparte de împărtășire a celor bolnavi de molimă, însă într-un mod destul de vag – fără a sublinia suficient că practica era destinată împărtășirii celor bolnavi, fără a viza schimbarea rânduielii euharistice pentru toți membrii Bisericii, așa cum se procedează acum.

Dar ceea ce șochează este distanța de la cer la pământ dintre Larchet din 2020 și Larchet din 2009, din timpul altei pandemii decretate de OMS, atunci de gripă „porcină” (sau fake-pandemii, așa cum avea să se dovedească destul de repede), care protesta ferm, categoric, față de ideea renunțării la lingurița comună euharistică, în contextul respectiv. Pe atunci, astfel de idei erau denunțate de Larchet drept: „cuvinte şi atitudini care atacă inima credinţei noastre”Ce s-a întâmplat din 2009 până în 2020? Cum de au devenit idei care în 2009 atacau inima credinței simple practici rezonabile de iconomie liturgică? Un teolog cu statura sa ar fi trebuit să explice, cel puțin, de unde această diferență de viziune.

De asemenea, surprinde felul în care Larchet minimalizează problema închiderii bisericilor. El etichetează pe cei care au denunțat aceste măsuri drept persecuție ca fiind nimic mai puțin „extremiști” care aderă la „teorii ale conspirației”.

Așadar, pentru Larchet, persecuția pare a se reduce doar la acea situație în care creștinilor li se cere să adore un alt dumnezeu. Dar, folosind această definiție, e clar că Biserica sub regimul comunist nu a fost persecutată. Comuniștii nu au cerut creștinilor să se închine la alt dumnezeu; ba, constituțiile socialiste protejau libertatea religioasă.

Ceea ce trebuie remarcat este că problema persecuției nu e așa simplă cum pare. Sigur, au existat persecuțiile din primele secole creștine, în care creștinii erau forțați să adere la cultul public al zeilor și al împăratului. Dar, chiar și atunci, cineva ar putea spune că acela era modelul cultural: pur și simplu romanii nu puteau înțelege ideea unui unic Dumnezeu și nu puteau înțelege altfel decât o sfidare la adresa autorității de stat respingerea, de către creștini, a divinizării împăratului. Adică, o neînțelegere.

În fine, strict tehnic vorbind, diagnoza situației e greșită, măcar pentru că da, oficial și asumat, libertatea religioasă chiar este restricționată sever, iar uneori grav. Oamenilor li s-a interzis sub orice formă, inclusiv adaptată contextului, participarea la slujbe, sau, la noi, chiar și la cimitir, iar în Grecia chiar si Sfintele Liturghii fără credincioși au fost interzise cu desăvârșire, cu excepția Săptămânii Mari și a Paștilor. A spune că acestea nu sunt măsuri de persecuție pentru că nu li s-a cerut creștinilor să se închine unui alt dumnezeu frizează sofismul. În astfel de situații, la un prim nivel al discuției, nu contează intenția din spatele acestor decizii, ci restricția ca atare, interdicția, precum și sancționarea celor care se abat, credincioși sau clerici. Cum privim, cum evaluăm aceste măsuri? Le privim ca lucruri neutre? Există însă ceva perfect neutru și obiectiv pe această lume? Un filosof teolog ca Larchet ar trebui să știe mai bine. De ce, de pildă, în Grecia s-a interzis total slujirea în biserică? Grecia e departe de ce se întâmplă în Spania sau Italia, departe chiar și de alte țări europene mediu afectate. Cu siguranță e departe de Suedia, ca număr de infectați și de morți, iar în Suedia adunările în biserici nu au fost interzise.

Așadar, o primă datorie din partea unui filosof teolog ar fi evaluarea critică a răspunsului la pandemie. Cineva, poate chiar Larchet, ar putea obiecta: cum poate un filosof teolog să evalueze critic o chestiune ce ține de medicină? Păi, dacă acelasi TEOLOG Larchet a putut scrie despre internet o carte critică (foarte bună, apropo), cu siguranță poate să o facă și pe un domeniu ce nu e strict medical, ci ține mai mult de sănătatea publică și de biopolitică. Nu trebuie să fii IT-ist ca să scrii – și încă critic – despre internet. Nu trebuie să fii medic sau epidemiolog pentru a evalua critic modul în care e definit riscul pandemic și cum este elaborat răspunsul socio-cultural la acesta.

În plus, răspunsul la pandemie NU are cum să fie un răspuns pur obiectiv, științific, neutru. Răspunsul la pandemie este, în primul rând, unul CULTURAL. El reflectă tiparul cultural, valorile și atitudine dominante ale societății. El poate reflecta, fără îndoială, și concepțiile și ideologiile grupurilor dominante din sferele decidenților și influențatorilor măsurilor de combatere a pandemiei. Așa cum remarca Larchet în acest interviu, în societatea creștină pre-modernă, oamenii, pe timp de pandemie, apelau la Dumnezeu, la ajutorul sfinților. Evident, nu mai e cazul acum. La fel de evident, acest lucru se răsfrânge asupra modului în care sunt percepuți creștinii, ritualurile lor, bisericile lor și cum sunt vizați de măsurile de carantinare. Din păcate, toate aceste nuanțe lipsesc complet din interviu, Larchet rezumându-se în a prelua teza dominantă (dar contestată puternic, pe cifre și fapte, de numeroși oameni de știință, gânditori, publiciști) a unei pandemii comparabile numai cu cele din vechime și a unor măsuri care sunt luate ca de la sine înțelese în acest context.

O altă cugetare îndoielnică a lui Larchet este legată de „valoarea Liturghiei”. Zice teologul francez:

Atrage atenția aici atitudinea polemică față de Zizioulas. Doar pentru că acesta din urmă exagerează în sensul doctrinei personaliste, Larchet exagerează în sens opus, făcând din Sfânta Liturghie un ritual abstract și esențializat, decupat total de orice dimensiune personală și comunitară. Dacă o singură Liturghie are „aceeași forță” pentru întreg universul, atunci de ce se ține în toate comunitățile de credincioși și de ce un creștin care lipsește trei duminici la rând de la adunare euharistică ar fi, potrivit canoanelor, deja apostat? Nu cumva pentru că, totuși, Biserica este TRUPUL lui Hristos, și, prin urmare, rațiunea de a fi a Sfintei Liturghii este ȘI una obștească, ce are ca scop UNIREA cu Hristos? Cum își păstrează Biserica trăsătura de sobornicitate, dacă adunarea nu are loc și dacă credincioșii nu sunt prezenți la actul liturgic? Cum ne unim cu Hristos dacă suntem absenți atunci când preotul spune: cu credință și cu dragoste să vă apropiați?… Printr-o astfel de logică, Liturghia este separată de împărtășire și de participarea credincioșilor, devenind un fel de formulă ritualică validă în sine. Într-o astfel de accepție, sigur că restricțiile aplicate Bisericii nu mai par a fi atât de importante. Se poate și fără – cam acesta este mesajul lui Larchet…

Dar mai este un aspect interesant care arată șubrezenia abordării lui Larchet. Diavolul, ne spune teologul francez, e implicat direct în boală și în transmiterea ei.

Respingând polemic ideea unui Dumnezeu pedepsitor, Larchet încearcă să rezolve dilemele teologice explicând că avansul răului ține de liberul arbitru al omului și de acțiunea diavolului. Dar aceasta Îl exclude cumva pe Dumnezeu din explicație – El nu mai este Cel care îngăduie pedagogic un rău, ci mai degrabă Cel care contemplă răul făcut de și în creația Sa. De asemenea, nu se regăsește în această explicare a răului nici ideea de părăsire, uneori pedagogică, alteori chenotică, de către Dumnezeu. În orice caz, efectul paradoxal al demolării imaginii unui Dumnezeu pedepsitor, pentru că, așa cum spune, Dumnezeu e un Tată pentru copiii săi, oamenii, ajunge să fie un Dumnezeu absent, pasiv, neputincios sau retras din lume (precum în deism), un Tată care-și lasă copiii să se îmbolnăvească și să ajungă să-și facă tot felul de rele, la nivel de întreagă creație, de întreagă umanitate, pur și simplu… în virtutea liberului lor arbitru.

Și, câteva paragrafe mai jos:

Așadar, Larchet spune clar: boala coronavirusului, ceea ce se întâmplă acum, NU este un fenomen natural, este o acțiune a diavolului care speculează greșelile oamenilor. În aceste condiții, devine inexplicabil de ce diavolul este exclus total din discuție pe planul percepției riscului pandemic, al modului în care este prezentată această boală, precum și din agenda aplicată drept „remediu”. Oare acest diavol care reușește să fie un atât de eficient… conspirator al bolii (asta nu mai înseamnă… EXTREMISM, nu-i așa?), este, pentru Larchet, un total incompetent în a sugera oamenilor remedii mai toxice decât boala sau în a anima chiar și adversari ai creștinismului sau pur și simplu sociopați doritori de control și disciplinare absolute? Se descurcă mai bine diavolul cu virușii, celulele, sistemul imunitar, decât o face cu planurile oamenilor certați cu Dumnezeu? Oare nefârtatul, dacă admitem că are o miză în a răspândi boala, nu ar avea o miză și mai mare în agravarea stării umanității, inclusiv prin sugerarea unor măsuri contestabile de limitare a bolii, inclusiv – sau, mai cu seamă – prin închiderea bisericilor?

Nu am vrea să fim greșit înțeleși. Suntem vechi cititori ai teologului francez; acesta era un reper pentru noi în multe privințe. Cu atât mai mare este durerea pe care am resimțit-o citind opiniile sale, chiar dacă în text am păstrat un ton mai detașat. Mai mult ca oricând, în aceste zile este o mare nevoie de luciditate, de gândire critică (în sens de discernământ), de simțământ profetic. Să vezi cum marile repere aderă atât de facil la o gândire conformistă, ciuntită, contradictorie, este nu doar dezamăgitor, este și puțin înfricoșător: căci îți dă sentimentul că suntem pe cont propriu. Dacă ne poticnim ziua în amiaza mare, adică atunci când, totuși, multe lucruri sunt la vedere, ce vom face când va veni noaptea marilor încercări?

Legaturi:

Patriarhia Română CEDEAZĂ GRAV în fața presiunilor activiștilor #rezist anticlericali. ÎMPĂRTĂȘIREA LA ACELAȘI POTIR și cu aceeași linguriță pusă în dubiu chiar de către cei care ar fi trebuit să le afirme/ CUM AU RĂSPUNS TEOLOGUL JEAN-CLAUDE LARCHET ȘI MITROPOLITUL NICOLAE AL MESOGHIEI ISTERIEI SIMILARE A GRIPEI PORCINE?

PATRIARHUL DANIEL REVINE CU PRECIZARI DESPRE REGULA IMPARTASIRII, dar PRECEDENTUL “LINGURITELOR PERSONALE” ESTE CREAT, in numele grijii pentru “cei mai slabi in credinta”/ PS IGNATIE: “Biserica se conduce nu prin comunicate, ci prin cuvinte pastorale asumate”/ REACTII, ATITUDINI, CLARIFICARI si MARTURII din partea corpului eclesial viu in privinta SMINTELII create de primul comunicat al PATRIARHIEI si a relatiei dintre SFINTELE TAINE – LINGURITA – BOLNAVI – IGIENA

“SFINTELE TAINE sunt realitati, nu simboluri. Este o PROFANARE sa ne gandim sau sa ne apropiem de ele ca si cum ar fi realitati biologice obisnuite, perisabile” – Marturisirile limpezi si puternice ale unor EPISCOPI ROMÂNI (PS MACARIE, IGNATIE si IUSTIN) despre SEMNIFICATIA SI PUTEREA SFINTEI IMPARTASANII, in contextul “ISPITEI de a dori sa modificam DUPA BUNUL PLAC randuiala liturgica statornicita in Biserica”

“Cum sa admitem ca preotii sa semene asemenea indoieli?” RASPUNSURILE TRADITIEI LA SMINTEALA PARINTELUI LUCIAN GRIGORE IN CHESTIUNEA LINGURITEI DE IMPARTASANIE

EXISTA VREUN RISC DE CONTAMINARE PRIN IMPARTASANIE? Ce a aratat un studiu stiintific american?

 

***

În sfârșit, o poziție trează și curat ortodoxă din SFÂNTUL MUNTE – SCRISOAREA STAREȚULUI EFTIMIE din Kapsala, UCENIC AL SFÂNTULUI PAISIE AGHIORITUL, despre consecințele crizei coronavirusului: “Mai mult decît de virus, OAMENII SUFERĂ DE PANICĂ și de IZOLAREA FĂRĂ DE VOIE. Biserica este ÎNJOSITĂ ca nicicînd altădată și ÎNCĂTUȘATĂ de către Stat. Aceștia vorbesc deschis despre PECETLUIRE și DICTATURA MONDIALĂ. Dar înțelegem noi oare?”

“O luptă titanică are loc în fața ochilor noștri! Apocalipsa, Marea Revelație, se desfășoară în fața ochilor noștri. Necurata fiara atacă cu disperare lumea, răcnește căutând pe cine și cum să înghită”. PĂRINTELE ELIE RAGOT ne dă o posibilă CHEIE ESHATOLOGICĂ de înțelegere a PANDEMIEI CORONAVIRUSULUI

CRIZA BISERICII CA URMARE A CRIZEI CORONAVIRUSULUI – Reflecții mature de maximă gravitate ale unui arhiereu ucrainean (din Patriarhia Moscovei): “BISERICA TREBUIE SĂ FIE PREGĂTITĂ PENTRU DEZASTRE MARI și pentru a da răspunsuri la REALITATEA APOCALIPTICĂ a viitorului” – (Problematizări care ar trebui să intre în mod imperios și în atenția ierarhilor români)

Articol în Foreign Policy: De ce NU ar trebui să ANULĂM BISERICA pe timp de epidemie/ Câteva RÂNDUIELI CREȘTINE LA VREME DE MOLIMĂ – “Într-o societate din ce în ce mai atomizată, coronavirusul ar putea să sufere o MUTAȚIE rapidă într-o EPIDEMIE A DISPERĂRII”

“ACUM ESTE VREMEA PREGATIRII! Fiti rabdatori, in asteptarea lui Hristos!” – MITROPOLITUL NEOFIT de Morfou indeamna la POCAINTA, RABDARE si la… adunarea de PROVIZII PE UN AN DE ZILE, in vederea incercarilor ce vor veni. “Pentru ca NE-AU GASIT SLABI, NE-AU SERVIT ACEST VIRUS si, acum, in aceasta PANICA, vor sa creeze un GUVERN MONDIAL si sa faca o lume a ne-libertatii si a urmaririi electronice”

MITROPOLITUL NEOFIT (Cipru) – MARTURISIRE DESCHISA de Florii despre PRIGOANA CRESTINILOR prin INCHIDEREA BISERICILOR sub motivul pandemiei, cand tocmai in ele se afla MEDICAMENTUL SALVATOR. “Asa cum au drepturi ateii, au drepturi si credinciosii. Si simt ca azi drepturile credinciosilor sunt incalcate”

MITROPOLITUL NEOFIT DE MORFOU (CIPRU) a fost nevoit sa accepte INCHIDEREA BISERICILOR pentru popor in urma unui ordin prezidential. SFATURI PENTRU CREDINCIOSI IN VREME DE IZOLARE. “Daca nu ne folosim si de acest prilej pentru a ne intari duhovniceste, ne vom pedepsi singuri…. ACUM AM INTRAT IN ANII MARII RABDARI. Cea mai mare problema este FRICA si UITATUL LA TELEVIZOR fara masura. SE PARE CA EXISTA O INTENTIE din partea anumitor puteri ale dezordinii DE A SE PROVOCA PANICA”

Nou cuvant de incurajare si limpezire al MITROPOLITULUI NEOFIT DE MORFOU in mijlocul PANDEMIEI COVID-19: “Problema noastra este FRICA! Toate acestea se intampla ca sa nu avem Pasti cu pace noi, ortodocsii, CA SA NU AVEM INVIERE! ASTA E CE II ARDE… Acum a venit momentul in care va da examen credinta noastra!”

PS SEBASTIAN, Episcopul Slatinei – CUVÂNT CURAJOS ÎN PASTORALA DE PAȘTI 2020: “Dumnezeu a murit de tot?! VA MAI ÎNVIA HRISTOS ȘI ANUL ACESTA? Păi ce, oamenii chiar au crezut că pot face orice, oricând și oricum? Sunt prea imprevizibili! Și prea mulți! Sunt prea liberi! Sunt prea… OAMENI! Așa nu se mai poate…”

PASTORALA PS MACARIE la “o praznuire trista si pustie” a INVIERII (2020) – CUVANT DE EXCEPTIE, MARTURISITOR SI INDURERAT despre starea reala a Bisericii si a oamenilor in timpul IZOLARII impuse de PANDEMIA COVID-19: “Pentru aceasta lume, noi, Biserica, suntem o amenintare, un risc. Sarbatoarea PASTILOR a fost transformata intr-un prilej de INTIMIDARE a celor credinciosi. Dar HRISTOS NU-SI ABANDONEAZA PRIETENII!”

“Suntem toți acum niște Lazări în mormântul carantinei” – CUVÂNT CALD CU PUTERE MULTĂ AL PS MACARIE denunțând ÎNCHIDEREA BISERICILOR ȘI CIMITIRELOR, în Sâmbăta lui Lazăr: “OAMENII AU NEVOIE DE HRISTOS ȘI DE BISERICĂ! Cineva se gândește că poate lua locul lui Dumnezeu folosindu-se de spaimele omenești, iar mulți dintre noii farisei caută să Îl oprească pe Mântuitorul Iisus Hristos să ajungă la noi”

PLÂNSUL PREASFINȚITULUI MACARIE STRIGĂ LA CER împotriva CRIMELOR și NEDREPTĂȚILOR făcute lui Dumnezeu și oamenilor simpli: “CE-AȚI FĂCUT CU HRISTOS? Ce-ați făcut cu toți nevinovații acestei lumi, cu toți cei înfometați și asupriți pentru meschine interese? Vor să ne facă să trăim într-O LUME ÎN CARE HRISTOS SĂ FIE PUS SUB CARANTINĂ, în care comuniunea euharistică să nu mai fie posibilă”

EPISCOPUL MACARIE: “Tot ce se întâmplă acum cu noi este un semn că NE APROPIEM, ca obște, DE GOLGOTA SUFERINȚEI. Golgota NU ESTE SIMBOLICĂ, Golgota nu este o celebrare, ci Golgota este o realitate!” (AUDIO, TEXT)

MESAJ PUTERNIC AL PARINTELUI EPISCOP MACARIE, de Bunavestirea indoliata, “in zilele cand vestile rele ne coplesesc”: “BISERICA A DEVENIT UN CONVENABIL TAP ISPASITOR IN ACESTE VREMURI DE CERNERE. Credem cu tarie ca IMPARTASANIA din acelasi potir NU TRANSMITE INFECTIE! Portile iadului de vor lovi Biserica nu o vor putea prabusi!” (VIDEO, TEXT)/ RUGACIUNE FIERBINTE LA VREME DE MOLIMA

MESAJ CRUCIAL AL PREASFINȚITULUI MACARIE PENTRU TRECEREA ”EXAMENULUI” PANDEMIEI DE CORONAVIRUS: “Atunci când va înceta Liturghia, va înceta și istoria acestei lumi și va veni sfârșitul. LITURGHIA ȚINE ROMÂNIA! Liturghia ține Scandinavia! LITURGHIA ȚINE ÎNTREAGA LUME!”. SĂ ÎNMULȚIM RUGĂCIUNEA! Recomandări de rugăciuni pentru izbăvirea de boală și pentru aceste vremuri de încercare (VIDEO, TEXT, AUDIO)

“In numele cui se fac toate astea?” PARINTELE HOLBEA ne ofera INDICIILE ESENTIALE de care aveam nevoie PENTRU A DEOSEBI si a DEMASCA DUHURILE in CRIZA CORONAVIRUSULUI. Cine ne aduce FRICA si ne infatiseaza, idealizant, IZOLAREA drept virtute? CINE E BINEFACATORUL CU SILA AL UMANITATII? (video)

 

***

OMS NU VREA “RELAXAREA RESTRICȚIILOR prea devreme”, ci „NOUA NORMALITATE” până la vaccin/ Profesor de la OXFORD despre situația din Marea Britanie: RESTRICȚIILE SUNT NE-NECESARE ȘI DĂUNĂTOARE/ Critica modelelor matematice pe care se bazează „lockdown”-ul/ “Cum sunteți manipulați” – IONUȚ APAHIDEANU: ce sunt „ASIMPTOMATICII” și cum numărăm infectații?/ „HIDRA INTERESELOR” ajunge până la vârf/ DEZBATEREA RAȚIONALĂ: prima victimă a coronavirusului…

CE URMEAZA SI CUM SE SCHIMBA VIATA DUPA CORONAVIRUS? Declaratii sincronizate de tip PROGRAMATIC ale unor “profeti” apartinand ELITELOR NOII ORDINI (Noul Star ANDREW CUOMO si „batranii” Gordon Brown, Kissinger, Roubini): “Nu o sa mai fim niciodata la fel! Nu ne vom mai intoarce la normalitate!”. GUVERN MONDIAL, CONTROL ELECTRONIC TOTAL, continuarea masurilor de DISTANTARE SOCIALA si de SUPRIMARE A LIBERTATILOR, mare depresiune economica (si VIDEO)

MARII INCHIZITORI AI PANDEM(ON)IEI. “Filantropul” salvator BILL GATES și scenariile de ieșire provizorie din carantină – FĂRĂ ADUNĂRI PUBLICE ÎN LUME, PÂNĂ NE ÎNȚEAPĂ PE TOȚI CU VACCINUL LUI, PESTE 18 LUNI? Ce este adevărat și ce este fals din agenda multimiliardarului, privind MONITORIZAREA CELOR VACCINATI? Către un nou apartheid: IMUNIZAȚI cu certificat digital vs. CARANTINAȚI?

CORONA-VI(ru)SUL TOTALITAR al “filantropilor” plutocrației. BILL GATES și “NOUL NORMAL”. De la EVENT 201 la ID2020

#RAȚIUNE-NU-ISTERIE. Administrația Trump renunță la MODELUL PREDICTIV susținut de BILL GATES în combaterea pandemiei/ Studiu israelian care pune la îndoială eficiența DISTANȚĂRII SOCIALE extreme/ De ce este umflată RATA MORTALITĂȚII?/ Cum DEMONTEAZĂ alți savanți GERMANI teoriile oficiale despre COVID?

RAȚIUNE, NU ISTERIE. Dr. Vasile Astărăstoae despre “CALARETII APOCALIPSEI” epidemiologice si DEZVRAJIREA NUMERELOR GENERATOARE DE PSIHOZA si de reactii distructive. CU MASCA SAU FARA MASCA? “Utilizarea corectă a măștii în public corelat cu o igienă strictă sunt mult mai eficiente decât carantina sau izolarea personală”

Războiul contra COVID-19 induce un CLIMAT al FRICII și DELAȚIUNII/ Cum e sărbătorit Paștele în Grecia: DRONE, ELICOPTERE, ZECI DE MII DE POLIȚIȘTI/ Andrei Caramitru își continuă JIHADUL anti-ortodox/ Pentru ministrul sănătății, SUNTEM TOȚI SUSPECȚI/ Tirania interdicțiilor absurde/ Falcă propune IDENTITATE DIGITALĂ UNICĂ

Un expert al OMS vrea ÎNDEPĂRTAREA DIN FAMILII a celor infectați cu coronavirus și IZOLAREA lor SOCIALĂ. Jurnalistul TUCKER CARLSON critică măsurile NERAȚIONALE de ÎNCHIDERE a activităților profesionale din SUA (Video): “Este timpul să începeți să aveți grijă de întreaga populație. Și oamenii sănătoși suferă rău”

CORONAPOCALIPSA, denunțată de alți experți dizidenți/ Studiu important în THE LANCET despre estimările privind severitatea COVID-19/ Jurnalist italian: virusul, folosit pentru dobândirea PUTERII TOTALITARE?

 

***

“Ar fi trebuit ca bisericile sa fie deschise” – VOCI ALE NORMALITATII in Biserica noastra se ridica IMPOTRIVA FRICII, A PSIHOZEI MEDIATICE – ca parte a unui RAZBOI PSIHOLOGIC care distruge sufleteste pe cei slabi – si a ABUZURILOR in vreme de criza. PARINTELE PIMEN VLAD si PARINTELE ANTIM DAVID (video): “SUNTEM PE O PANTA PERICULOASA IN TOT CEEA CE INSEAMNA VIITORUL BISERICII NOASTRE. Preotii trebuie sa aiba putin curaj! Din mana cui se vor cere sufletele celor care pleaca nespovediti si neimpartasiti?”

PS IGNATIE despre MINCIUNA PROPAGANDISTICA si “CIUMA” FALSURILOR aruncate in vreme de criza, pentru EXPLOATAREA FRICILOR OAMENILOR (video, text)/ MOLIMA HRISTOFOBIEI IN VREME DE PANDEMIE – raspuns polemic atacurilor inversunate ale ACTIVISTILOR PROGRESISTI impotriva clerului BOR pentru FOLOSIREA LINGURITEI EUHARISTICE

MARELE CONSPIRATOR si DISCIPLINAREA LA SCARA PLANETARA/ “Injecteaza FRICA si STAPANESTE!” sau drumul inapoi de la Huxley la ORWELL/ Apocalipsa LIVE, omul complet VIRTUALIZAT si auto-decapitarea lumii/ COVID-19: BOMBA care distruge civilizatia. VIRUSUL TOTALITARISMULUI si MIZA REALA A ”RAZBOIULUI LINGURITEI” “Zilele cand Cipul va deveni obligatoriu nu sunt departe. Mai aproape este insa vacccinarea obligatorie”

SFÂȘIETOAREA SCRISOARE DESCHISĂ către RAED ARAFAT a preotului ANDREI ROȘCA, cerând REDESCHIDEREA BISERICILOR: „Dacă nu îi dăm voie lui Dumnezeu să lucreze prin preoți și prin oameni, MORTALITATEA va înghiți lumea!”/ Indignarea unui preot: „GATA, E SUFICIENT! Nu înțelegeți că lupta voastră este de fapt împotriva lui Hristos?”/ Mărturia unui medic de la POLIZU: „ÎMPĂRTĂȘANIA ESTE SALVATOARE!”

Ceremonia pogorarii Sfintei Lumini la Ierusalim este posibil sa aiba totusi loc/ BULGARIA, APARATA DE CORONAVIRUS DE SFANTUL NICHIFOR CEL LEPROS SI DE… CREDINTA MARTURISITOARE A PRIM-MINISTRULUI SAU, BOYKO BORISOV: “Nu pot inchide bisericile! De la aceasta criza NUMAI DUMNEZEU NE POATE SCAPA!”/ SFANTUL NICHIFOR SE ARATA IN VEDENIE: “Exista un leac si acesta este… SFANTA IMPARTASANIE!”

IPS TEODOSIE, Sorin Lavric, Silviu Biriș – APELURI LA DESCHIDEREA BISERICILOR CEL PUȚIN PENTRU INVIERE. Presedintele Iohannis cere deja românilor să inteleaga ca nu pot merge la Biserica de Paste (VIDEO). BISERICA GEORGIEI NU INCHIDE BISERICILE: “Hrana spirituala este la fel de necesara ca cea fizica”. BISERICA GRECIEI SOCHEAZA, MUTAND SERBAREA INVIERII INAINTE DE INALTARE, IN MIJLOCUL SAPTAMANII/ In ce conditii se va putea lua Sfanta Lumina de la Ierusalim in acest an?

S-a hotarat: DE FLORII si de PASTI, credinciosii raman arestati in case/ IN STAREA DE URGENTA ESTE INTERZIS A MAI SPERA? IPS Teodosie al Tomisului inca se roaga pentru o minune (VIDEO), iar “teologii ordonantelor militare” insulta inteligenta credinciosilor si smintesc cugetele slabe. Doua extreme: “DUHOVNICIA CORONAVIRUSATA” a obedientei zeloase vs. LIPSA DE INTELEPCIUNE A UNOR EVENTUALE FRONDE CRESTINE

Indrumarile oficiale ale Patriarhiei privind SLUJBELE DE FLORII, SAPTAMANA MARE si SFINTELE PASTI/ Pr. Ciprian Mega (Oradea) – SCRISOARE DESCHISA CATRE PATRIARHUL DANIEL

BULGARIA si GEORGIA, redutele Ortodoxiei in fata asaltului pandem(on)iei, NU OPRESC CREDINCIOSII DE LA SFINTELE LITURGHII SI DE LA SLUJBA INVIERII. Premierul bulgar ramane NECLINTIT pe pozitii in ciuda presiunilor: “Cum aș putea închide bisericile, ca să nu te poți ruga Lui, Celui fără de Care nu poți face nimic?”/ SFANTA LITURGHIE IN VREMEA CORONAVIRUSULUI (video)


Categorii

Epidemii, gripa porcina, gripa aviara, e.coli, Erezii, secte, rataciri, sminteli, inselari, scandaluri..., Opinii, analize, Pandemia de coronavirus/ COVID-19, Raspunsurile Bisericii la problemele vremurilor, Razboiul impotriva Bisericii/ crestinismului, Sfanta Impartasanie

Etichete (taguri)

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

16 Commentarii la “PANDEMIA viruseaza TEOLOGIA? Jean-Claude LARCHET isi schimba la 180 DE GRADE convingerile legate de IMPARTASANIE si se aliniaza CONFORMIST tezelor oficiale ale IZOLARII, prin care se justifica INCHIDEREA BISERICILOR. Intrebari si reflectii CRITICE la acuzatiile bizare si la asa-zisele „explicatii” teologice ale autorului francez

  1. Era o vorba printre crestini: sa nu te miri de cei care cad, ci de cel care sta.
    Multe surprize neplacute in ultimul timp. Pentru mine au fost si cateva care m-au surprins placut. Una a fost din partea IPS Teodosie de la Constanta.

  2. Apoi, eu n-as zice ca pandemia viruseaza Teologia, ci doar mintea unora care au vorbit frumos despre Dumnezeu si sfintii Lui.
    Teologul este cel care vorbeste cu Dumnezeu, nu cel care vorbeste despre Dumnezeu, nu?

  3. Daca “diavolul este implicat in boala si in transmiterea ei” atunci normal ar fi fost ca astazi sa avem voie sa mergem la biserici sa luam apa sfintita. Nu e suficient doar sa ne spalam cu apa si sapun, nu?
    Logic ar fi ca in magazine si pe aiurea pe unde se mai transmit mesaje care ne indeamna sa purtam masti si manusi pentru protectie sa se mai citeasca si cate o rugaciune (de exemplu la Profi, sau din masinile politiei). De ce nu chiar moliftele Sf. Vasile, ca d….. e batran.

  4. Asta e. Cernerea. Ferească-ne Dumnezeu!
    In altă ordine de idei, zice dânsul: “…toate resursele pe care ființa vie le-a acumulat, de milioane de ani, pentru a se dezvolta și apăra;”
    Asta nu sună a evoluționism?

  5. Când eram elev de liceu am citit o carte despre viata lui Socrate. Despre lupta sa impotriva sofistilor. Despre procesul lui Socrate. M-a impresionat profund. De atunci am devenit foarte atent la aceste manifestari absolul infioratoare ale diverselor forme de sofism. Nu cred ca exista ceva mai abject pe lumea asta. Pacat.

    „Recent, cunoscutul teolog si filosof Jean-Claude Larchet a acordat un interviu…”
    „Nu puteţi sluji şi lui Dumnezeu şi lui mamona.”

  6. @cititor,
    iata ce spune sf.SOFRONIE despre teolog :teolog nu e cel care a facut facultati de teologie si stie pederost pasaje din biblie ,psalmi si alte carti sfinte, aratandu-ti intelectul lor plin de teologie( o cunoastere despre Dumnezeu),ci cel care traieste cuvantul lui Dumnezeu si pe DUMNEZEU.Ori nu e cazul.Sfintii parinti ,cei din vechime,uni din ei,nici sa citesca nu stiau si aveu atata TRAIRE si CUNOASTERE ,UNUL SINGUR,cat toti cei de astazi ,in intelectul lor.DOAMNE AJUTA!!

  7. Apropo de Cuviosul SOFRONIE SAHAROV:

    Un sofism care, daca isi urmeaza cursul – sa nu fie!, va face ravagii este statutul de „primus sine paribus” atribuit Patriarhului de Constantinopol. Sa ne rugam ca grecii sa nu mearga mai departe pe acest drum.

    https://danielvla.wordpress.com/2019/11/11/cuviosul-sofronie-saharov-contra-mitropolitului-ieroteos-vlahos-demascand-erezia-neo-papismului-sau-primus-sine-paribus/

  8. Gheorghe,
    De acord cu dvs. Sa speram ca dl. JCL isi va reveni…

  9. …nasol, nu?
    Ce e mai rau este ca a fost preuat de basilica.ro cu titlul acesta: J.C. Larchet: Valoarea Sfintei Împărtășanii nu stă în modul de administrare, nici a Liturghiei în numărul participanților. Practic s-a lepadat ierarhia de Biserica, sau cum s-ar mai putea zice, si-a luat jucariile si a plecat acasa. Zici ca toata lumea se simte bine si mai in siguranta in absenta celuilalt.

    Daca nu apare vreun sfant – asa cum au mai fost in istoria Bisericii – care sa ne intoarca din cadere, atunci Insusi Domnul trebuie sa vina sa isi tina Biserica nebiruita. Poate mai intai va face cineva niscaiva minuni prin lume…

    Va spun, zi dupa zi, stire dupa stire, ma conving din ce in ce mai mult ca sigura rugaciune pe care o mai avem de spus este Doamne, vino! Lumea pare atat de murdara ca nu mai exista nici un loc in care sa te poti spala. Stiti, este ca o senzatie din aceea de cazut in hazna, cand nu iti vine nici sa te mai atingi, ci te rogi de cineva sa puna furtunul pe tine sa te curete din cap pana in picioare.

  10. … si asta chiar m-a enervat!
    Stiti ce i-as pune eu acum lui Jean Claude Larchet asta? Asa mare teolog cum este el, sa vina sa le spuna asta preotilor care au plans ca au tinut slujbele in biserici goale!…

  11. Am mai scris asta: am participat la slujbele bisericii unui spital de boli infectioase, timp de mai multi ani. Ma si impartaseam acolo, regulat. Nu s-a infectat nimeni, niciodata. Nici nu s-a pus problema linguritei vreodata. Ce vremuri…

  12. Pingback: Panica de coronavirus îi cuprinde doar pe cei cu ochii închiși. Evaluări de etapă | theodosie.ro
  13. Pingback: MĂRTURIA BISERICII ORTODOXE despre SFÂNTA ÎMPĂRTĂȘANIE. Răspunsul Mitropolitului Ierotheos Vlachos dat controverselor teologice, “părerilor necuvioase” și BLASFEMIILOR lansate în spațiul eclezial în legătură cu TAINA SFINTEI LITU
  14. Pingback: SCRISOARE DESCHISĂ CĂTRE STAREȚUL EFREM DE LA VATOPED, ca urmare a mesajului PRO-VACCINARE din 9 septembrie 2021 - Cuvântul Ortodox
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Rânduială de rugăciune

Carti

Documentare