Ca un miel spre junghiere…: SMINTEALA DUMNEZEULUI RASTIGNIT si REFUZUL LUI HRISTOS din partea celor care aleg partea PUTERII LUMESTI sau a REVOLTEI, a VIOLENTEI in numele dreptatii. CARE ESTE PUTEREA CRESTINULUI?
“Îl văd răstignit şi mă închin Lui ca Unui Împărat”
“O, fraţilor, această preacostisitoare jertfă s-a făcut şi pentru păcatele noastre, ale celor de acum, ale mele, şi ale voastre. Sângele Mielului Celui blând şi fără de pată S-a adus pentru toate timpurile şi pentru toate generaţiile, de la întâiul şi pînă la cel din urmă om de pe pământ. Plânsul Lui din Grădina Ghetsimani a fost şi pentru noi, şi pentru răutatea noastră, şi pentru slăbiciunea noastră, şi pentru păcătoşenia noastră. Şi pentru noi cei de acum S-a vărsat acel sânge.
Fraţilor, să nu dispreţuim cea de nedescris şi preacostisitoare jertfă cu care noi am fost răscumpăraţi. Doar în baza ei avem noi vreo valoare ca oameni, în absenţa ei, sau în condiţiile în care noi ne lepădăm de ea, atunci noi ca oameni nu mai valorăm nimic. Nu suntem decât un fum fără foc şi nişte nori cenuşii fără de ploaie”.
***
Vedeti si:
- LITERA UCIDE… CHIAR SI PE FIUL LUI DUMNEZEU! “Împărăţia lui Hristos nu este din această lume”. DE CE PREFERAM UN DUMNEZEU AL PUTERII SI NE SMINTIM DE SMERENIA SI CRUCEA LUI HRISTOS? “Cum să crezi într-un Dumnezeu pe Care-L vezi neputincios, batjocorit, făcut de ruşine, bătut şi răstignit ca ultimul dintre tâlhari?”
- IUBIREA TRĂDATĂ ȘI ZDROBITĂ A LUI DUMNEZEU. Cuvântul care TACE în fața batjocoritorilor ucigași și vicleni: “Sărbătorim DUREREA INFINITĂ a Celui infinit
- Arhimandritul Sofronie despre “SCANDALUL” UMILINTEI LUI HRISTOS, arma biruintei vesnice
- Despre superficialitatea si nestatornicia sentimentelor omenesti la Intrarea Domnului in Ierusalim. Cat valoreaza si cat dureaza osanalele multimilor care ASTEAPTA UN REGE (LIDER) PAMANTESC?
- PREDICI trezitoare si hranitoare pe calea SAPTAMANII MARI: Avva Efrem Filotheitul si Arhim. Melchisedec Velnic (audio) despre COPLESITOAREA FRUMUSETE A SMERENIEI LUI HRISTOS si REFUZUL INVERSUNAT AL OMULUI: “Mandria respinge si rastigneste in cele din urma, prin ura si invidie“
- Parintele Rafail Noica despre “subtirimea” si VULNERABILITATEA IUBIRII LUI DUMNEZEU PENTRU NOI
- “…nu ştiu altceva, decât pe Iisus Hristos, şi pe Acesta RĂSTIGNIT”
- IUBIREA DE STĂPÂNIRE, DE ÎNTÂIETATE ȘI DE CINSTIRI. “Mesajul lui Dumnezeu este primit de cel ce s-a smerit şi a suferit şi nu de cel puternic…”
- “Iata, ne suim la Ierusalim…”, urcam catre PATIMILE DOMNULUI. Noi stim ce cerem si ce asteptam de la Dumnezeu? “RASTIGNIREA” de a-L crede si a-L urma pe Hristos. “CRESTINII GANDESC SI AU DUHUL CELOR DIN LUME. Cata viclenie si provocare exista la adresa lui Dumnezeu, atunci cand umblam sa reusim cu duh viclean”!
- PARINTELE SERAPHIM ROSE SI “ULTIMA RAZVRATIRE ADEVARATA”: “Nu trebuie sa asteptam nimic altceva decat sa fim rastigniti!”
- “Vedeti sa nu defaimati pre vreunul dintr’acesti mai mici…” – ARHIM. SOFRONIE IMPOTRIVA IMPLICARII BISERICII IN ACTIUNI SOCIALE REVOLUTIONARE: “Nu avem dreptul a savarsi acte de violenta in numele lui Hristos nici macar asupra violentilor. LUMEA NU ARE NEVOIE DE O “BISERICA POLITICA”
- CEL MAI SFASIETOR CAPITOL AL CARTII LUI ISAIA
***
Extras din predica Protos. Dosoftei Dijmarescu la praznicul Intrarii in Ierusalim (Manastirea Putna – 9 aprilie 2017):
“[…] Primul lucru pe care aş vrea să-l spun legat de această atitudine de a-L primi pe Hristos ca Împărat şi apoi de a te lepăda de El este faptul că Mântuitorul Iisus Hristos nu a vrut şi nu a fost împăratul politic pe care poporul evreu Îl aştepta şi nimeni din cei care Îl urmează [cu adevărat – n.n.] pe Iisus Hristos şi voieşte şi nu urmăreşte acest tip de putere. Mântuitorul a arătat că Împărăţia Lui este mai profundă, mai adâncă decât orice împărăţie văzută şi este netrecătoare faţă de orice împărăţie politică.
L-au respins pentru că, deşi Îl apreciau, totuşi nu îşi doreau o împărăţie veşnică şi netrecătoare, ci, din cauza iubirii de cele lumeşti şi din cauza iubirii pentru stăpânire, îşi doreau o împărăţie pământească, sub forma aceasta politică.
Această ispită ştim că Mântuitorul Iisus Hristos o depăşise încă de la începutul activităţii Sale publice, când demonii Îl invitaseră să fie Împărat al lumii, al acestei lumi văzute, şi El refuzase lucrul acesta.
Aşadar, pentru a-L putea primi pe Hristos, un prim lucru este să nu ne dorim puterea, căci bineînţeles că nu toată lumea îşi doreşte să fie împărat, conducător, dar să nu ne dorim puterea la modul general, atunci când ea este pusă în balanţă cu veşnicia. Orice putere din această lume, orice triumf din această lume este nimic faţă de veşnicia împreună cu Hristos.
Al doilea lucru care ne-ar spune ceva despre ce fel de Împărat este Hristos şi cine-L poate primi pe Acest Împărat este diferenţa dintre dragostea Mântuitorului, smerenia şi blândeţea Sa, în opoziţie cu ura, răutatea şi violenţa care se vor dezlănţui împotriva Mântuitorului în doar câteva zile. Vor vrea cei care L-au arestat, L-au supus pătimirilor şi L-au răstignit, să-şi impună voinţa lor, chiar dacă aceasta era nedreaptă. Şi şi-au impus-o. Pe când Mântuitorul nu şi-a impus voia Sa, chiar dacă nu era dreaptă doar omeneşte, ci şi sfântă. Pentru că El ştia că este Dumnezeu şi este Fiul Care a venit om pentru binele oamenilor. Şi această diferenţă de mijloace de acţiune este sintetizată într-un cuvânt al părintelui Arsenie Papacioc, scurt, profund, greu de purtat, dar obligatoriu pentru cine vrea să-L primească pe Iisus Hristos. Spune părintele Arsenie Papacioc astfel, într-o invocare:
“Dumnezeule, Cel ce răstigneşti pe cei ce Te iubesc şi iubeşti pe cei ce Te răstignesc…“
Adică atunci când Îl iubim trebuie să ne aşteptăm să fim răstigniţi, să fim asemenea Lui. Dacă refuzăm aceasta, atunci când Dumnezeu îngăduie, atunci Îl refuzăm pe El Însuşi.
Şi, în particular, ca un caz concret al acestei situaţii, de câte ori sufletul nostru iese din dragoste – din dragostea de aproapele, de orice aproape – Hristos nu mai este împăratul nostru, al sufletului nostru, şi noi nu mai suntem mădularele Lui, robii Lui, cum spun textele din rugăciuni şi din textele vechi, adică părţi care ascultă de cap şi care sunt împreună cu acest cap şi care alcătuiesc un întreg.
Şi, în istorie, de-a lungul timpurilor, adesea oamenii s-au manifestat cu violenţa împotriva unor conducători nedrepţi. Şi, uneori, au avut dreptate, pentru că nedreptatea era vădită. Dar, dacă în inima lor a pătruns lipsa de dragoste, atunci în inima lor nu a mai fost harul Duhului Sfânt, al Duhului iubirii de vrăjmaşi, şi, dacă Hristos nu a mai împărăţit în inima lor, altcineva potrivnic a împărăţit. Şi bineînţeles că nici Maica Domnului sau sfinţii nu mai împărăţesc acolo de unde Hristos a fost alungat. Deci, atunci când ne revoltăm împotriva unei nedreptăţi văzute trebuie să luăm aminte dacă nu cumva ne despărţim şi de Hristos. Căci, dacă ne despărţim de Hristos şi în inima noastră, atunci cele de pe urmă vor fi mai rele ca cele împotriva cărora ne-am revoltat.
Dacă aceste două lucruri pe care le-am spus până acum pot fi cumva înţelese, nedorinţa puterii omeneşti şi a lucra fără violenţă, fără a impune în mod samavolnic, sunt cumva de înţeles pentru mintea umană, pentru logica lumii şi sunt accesibile puterii de făptuire a omului, într-o anumită măsură, cea de-a treia caracteristică a felului în care Hristos este Împărat nu poate fi mimată; ea poate fi urmată sau poate fi respinsă. A treia, cea mai profundă, este aceea că Hristos Împăratul Se răstigneşte pentru mădularele Lui. Şi revin la această constatare, că un împărat care moare nu mai are nicio putere. Deci răstignirea, moartea, ar fi cumva sinonimă pierderii puterii. Cu toate acestea, Hristos este Împărat pentru că Se răstigneşte! Sf. Ioan Gură de Aur spune acest lucru astfel:
“Îl văd răstignit şi mă închin Lui ca Unui Împărat.”
Pierderea puterii a avut-o Mântuitorul de când S-a smerit şi a devenit om, ascunzându-Şi slava dumnezeirii Sale. Dar acum, în această săptămână, când toţi se aşteptau să-L vadă cu o putere împărătească omenească, El Îşi lasă şi orice putere omenească. Vom parcurge această săptămână zilele care vor urma şi vedem că nu S-a agăţat de nicio faptă făcută, de nicio minune, de nicio recunoştinţă pe care cineva ar fi fost dator să I-o arate, de niciun sprijin pe care cineva I l-ar fi întins. Nu S-a apărat, n-a chemat în ajutor, nu a invocat nimic în faţa unor acuzaţii false.
Şi nu putem să nu ne gândim, în istorie sau chiar în contemporaneitate, câţi conducători lumești, în disperarea pierderii puterii, nu îşi pun nădejdea într-o sabie a lui Petru. Bineînţeles că este o copilărie o sabie a lui Petru în faţa unei căderi uriaşe pe care n-o mai poate opri. Dar tocmai această agăţare, această copilărie, a unora de putere arată iubirea lor de stăpânire şi faptul că sunt dispuşi să devină chiar fără minte, dacă aceasta le dă o cât de mică speranţă că vor rămâne la putere.
Această caracteristică a Mântuitorului Iisus Hristos de Împărat, de Dumnezeu Care S-a răstignit a fost marea uimire a necreştinilor acum 2000 de ani şi în primele secole, atunci când creştinismul se răspândea şi ajungea la urechile și la minţile şi la sufletele diferitelor popoare şi ale diferiţilor oameni: cum puteau să creadă creştinii într-un Dumnezeu Care a fost răstignit? Nu puteau să depăşească acest lucru.
Nici chiar Învierea de care auzeau nu putea să depăşească această sminteală a lor. Sfântul Pavel, în Epistola către Corinteni, are câteva cuvinte despre exact această caracteristică a crucii, a felului de a fi Împărat al Mântuitorului Iisus Hristos. Şi el era deosebit de calificat în a înţelege această caracteristică a răstignirii Împăratului, a Împăratului Care Se răstigneşte, pentru că Sf. Pavel ştia atât istoria poporului său, şi, desigur, fiind în acele cercuri ale elitei poporului evreu, era interesat de principiile puterii: cine va putea să ne conducă pe noi şi cum ne va conduce? Şi spune Sf. Pavel într-unul din cuvintele de la Corinteni:
Şi puţin mai târziu spune că
Iudeii se încredeau în ei, în ceea ce le făgăduise Dumnezeu, dar în ei, totuşi, iar elinii, înţelepţii acelei vremi, se încredeau în puterea minţii lor de a putea cunoaşte, de a putea înţelege, de a putea găsi o formă de conducere politică adecvată dorinţelor lor. Şi pentru unii şi pentru alţii, în ambele cazuri, pentru gândirea lor, pur şi simplu, cineva care ajunge să fie răstignit, ucis, nu are cum să fie mai presus de cei care l-au ucis, căci, dacă avea mai multă putere decât aceia, nu puteau să-l omoare. Încă o dată spun, nu mai conta ce s-a întâmplat, cuvântul despre Înviere nu mai ajungea, li se închideau urechile, inimile, minţile atunci când aflau despre o ucidere care era un fapt real şi cunoscut de toţi. Şi tot Sf. Pavel arată că exact pe Acest Hristos Cel răstignit trebuie să-L primim pentru a fi mădulare ale Lui:
Căci am judecat să nu ştiu între voi altceva decât pe Iisus Hristos, şi pe Acesta răstignit.
Prin răstignire şi prin tot ceea ce s-a întâmplat în această săptămână care urmează după vădirea Lui şi aclamarea Lui ca Împărat, prin răstignire s-a manifestat deplinătatea puterii Sale, care este smerenia şi dragostea. Prin această răstignire se transmit smerenia şi dragostea către noi. Şi ne întrebăm – pentru că, dacă suntem sinceri, pe oricine cutremură acest cuvânt: ca să fii asemenea Lui trebuie să te laşi răstignit.
Vrem să fim asemenea Lui, dar suntem capabili? Voim? E posibil în general, să ne lăsăm răstigniţi? Tot Sf. Pavel, acolo, după al doilea capitol, după cuvintele de mai sus, spune aşa:
Şi apoi spune:
Deci răspunsul este: Da! Putem să ne lăsăm răstigniţi, să primi răstignirea, să binecuvântăm răstignirea. Sfântul Luca are o carte intitulată cu un cuvânt foarte frumos, “Am iubit pătimirea, fiindcă minunat curătește sufletul”. Putem aceasta pentru că Hristos, atunci când Îl primim ca Împărat, ne dă şi această putere, de a fi asemenea Lui. Desigur, ne dă, dar nu ne obligă. Depinde de noi să punem în lucrare, să activăm, cum am spune astăzi, acest dar, această putere a Sa.
[…]”
***
Sfântul Nicolae Velimirovici despre împlinirea marii prorocii
Ca un miel spre junghiere S-a adus (Isaia 53: 7).
Văzând cu ochiul duhului său prorocesc prin secolele viitoare, slăvitul Proroc Isaia a strigat tare prorocia minunii ce avea să vie, înfricoşata Jertfă de pe Golgota. De departe în timp el L-a văzut pe Stăpânul Iisus Hristos ducându-Se la jertfă precum un miel fără de glas ce este dus la junghiere. Căci mielul merge la junghierea sa ca şi cum ar merge la păşunea din care îşi ia hrană: fără să se apere, fără să se teamă, fără răutate. Astfel a mers şi Domnul nostru la Jertfa Sa: fără să Se apere, fără să Se teamă, fără răutate. El nu a strigat: „Oamenilor, nu faceţi aceasta!” El nu a întrebat: „Oamenilor, pentru ce îmi faceţi aceasta?”. El nu a osândit pe nici unul dintre ucigaşii Lui. El nu S-a revoltat, nu a protestat, nu S-a împotrivit uciderii Lui. El nu S-a mâniat. El nu a gândit răul despre ucigaşii Lui, despre cei care au cutezat să se facă Lui judecători.
Când din fruntea Lui înconjurată de spini a început să curgă sângele, El a stat tăcut. Când Faţa Lui a fost murdărită de scuipatul nelegiuiţilor, El a rămas tăcut. Când Lemnul Crucii pe care o ducea în spate s-a îngreunat asupra Lui, El a îndurat şi a mers mai departe. Când durerea L-a covârşit pe când stătea răstignit pe Cruce, El a plâns, dar nu către oameni, ci către Tatăl Lui Cel din Ceruri. Când Şi-a dat Duhul Său, Ochii Lui S-au îndreptat către cer, iar nu către pământ. Căci izvorul puterii Lui este în cer, iar nu pe pământ. Iar izvorul mângâierii Lui este Dumnezeu Tatăl, iar nu oamenii. Căci Patria Lui cea adevărată este împărăţia Cerurilor, iar nu cea a pământului.
Iată Mielul lui Dumnezeu Cel Ce ridică păcatul lumii (Ioan 1: 19). Aşa a strigat Sfântul Ioan Botezătorul când L-a văzut pre Stăpânul Iisus Hristos. Şi iată, acum se împlineşte această prorocie pe Muntele Golgota. Iată acum Se jertfeşte şi Se omoară Mielul lui Dumnezeu, pentru păcatele lumii, ale întregii omeniri celei din veac şi până în veac.
O, fraţilor, această preacostisitoare jertfă s-a făcut şi pentru păcatele noastre, ale celor de acum, ale mele, şi ale voastre. Sângele Mielului Celui blând şi fără de pată S-a adus pentru toate timpurile şi pentru toate generaţiile, de la întâiul şi pînă la cel din urmă om de pe pământ. Plânsul Lui din Grădina Ghetsimani a fost şi pentru noi, şi pentru răutatea noastră, şi pentru slăbiciunea noastră, şi pentru păcătoşenia noastră. Şi pentru noi cei de acum S-a vărsat acel sânge.
Fraţilor, să nu dispreţuim cea de nedescris şi preacostisitoare jertfă cu care noi am fost răscumpăraţi. Doar în baza ei avem noi vreo valoare ca oameni, în absenţa ei, sau în condiţiile în care noi ne lepădăm de ea, atunci noi ca oameni nu mai valorăm nimic. Nu suntem decât un fum fără foc şi nişte nori cenuşii fără de ploaie.
O Stăpâne Preamilostive Doamne, miluieşte-ne şi Te milostiveşte şi spre noi, căci numai Ţie se cuvine toată cinstea şi mulţumită în veci!
(din: Sfantul Nicolae Velimirovici, Proloagele de la Ohrida)
Va mai recomandam:
- “Dacă vei muri înainte de a muri, nu vei muri atunci când mori!”– MONAHUL MOISE AGHIORITUL despre Învierea lui Lazăr, Intrarea în Ierusalim a Domnului şi RAPORTAREA NOASTRĂ INTERESATĂ LA HRISTOS: “Îl folosim pentru a petrece bine şi plăcut, Îl avem ca pe un paratrăsnet, nu-L urmăm însă pe Golgota”
- PREDICI AUDIO ZGUDUITOARE la DUMINICA FLORIILOR: IPS Bartolomeu Anania, Pr. Gheorghe Calciu si Arhim. Hrisostom Radasanu. SARBATOAREA TRISTETII IMPARATULUI SI MANTUITORULUI IISUS HRISTOS
- DUMINICA FLORIILOR. Predicile Parintelui Petroniu Tanase si PS Sebastian. CE FEL DE IMPARAT ESTE CEL CARE INTRA ASTAZI IN IERUSALIM? CUM IL PRIMIM?
- DE CE ERA TRIST IISUS? DE CE AR FI TRIST SI ASTAZI? CUM A FOST INTELES MESAJUL LUI? – Predica puternica a IPS Teofan in Duminica Floriilor (video, 2011)
- INTRAREA IN IERUSALIM. Predica Sf. Vasile al Kinesmei despre ENTUZIASMUL NESTATORNIC si CALEA IMPARATEASCA. “Orice s-ar intampla cu voi, sa nu scapati din maini haina lui Hristos, sa mergeti neabatut pe linia urmarii Lui!”
***
- CEL CARE ISI IUBESTE VIATA SA O VA PIERDE…
- “DRAGOSTEA MEA S-A RASTIGNIT…”
- PATIMILE LUI HRISTOS si riscul atenuarii pana la refuz al asumarii intelesului Crucii
- DUMNEZEUL MEU, DE CE M-AI PARASIT?
- DUMNEZEU MA PLANGE PE MINE
- CRUCE si LITURGHIE. Predica audio a Parintelui Hrisostom de la Sihastria Putnei: “Hristos ne spune: NU MA FOLOSITI DOAR PENTRU VIATA ACEASTA! Ca de aceea M-am pogorat, de aceea M-am rastignit. Nu ca sa va fie voua bine aici pe pamant, nu ca sa aveti voi mai multi bani in buzunar M-am rastignit!”
- “Cum adica, pentru mine s-a intamplat asta? E chiar atat de grav?”
- PE CRUCE, IMPREUNA CU HRISTOS… De ce este SUFERINTA o realitate duhovniceasca de neocolit pentru un crestin? “Dacă fugim de Cruce, vom sfârşi în sistemul NEW AGE – un fel de CREȘTINISM FĂRĂ CRUCE” (Arhim. Zaharia)
- “Batalia cea mai mare din toate timpurile a fost data pe Cruce” – PARINTELE ZAHARIA DE LA ESSEX despre “NEBUNIA CRUCII” in fata DUHULUI SATANIC AL VEACULUI. Cum rascumparam vremea?
- “Când lumea se sălbăticeşte cu toată puterea pentru a ne opri de la adâncimea Vieţii întru Hristos…” – RUGĂCIUNEA ŞI CRUCEA
- OMUL IN FATA CRUCII. Predici (text, audio, video) miscatoare si trezitoare la Inaltarea Sfintei Cruci: “Marea tragedie a omenirii este neintelegerea Crucii”. CRUCEA – IMBRATISAREA LUI DUMNEZEU
- “Dreptatea lui Dumnezeu si dreptatea oamenilor”. SURPRIZELE FRUMOASE ALE DUHULUI SI CHEMAREA INCOMODA A CRUCII. Provocarea cea buna VS. duhul lumii
- INALTAREA SFINTEI CRUCI. Predicile Sfantului Luca al Crimeei: “Dumnezeu Si-a ales cele slabe ale lumii, ca sa le rusineze pe cele tari…”
- “IUBIREA NEBUNA” A LUI DUMNEZEU si TAINA SLUJIRII: “A te darui, fara sa te impui…”. Parintele Staniloae despre SENSUL CRUCII ca IMPREUNA-PATIMIRE ODIHNITOARE: “Numai Crucea darama zidul; Biserica sta pe iubirea rastignita”
- MAICA GAVRILIA SI ADEVARATA MARTURISIRE A ORTODOXIEI – 20 de ani de la mutarea in Imparatia iubirii. “DRAGOSTEA ESTE DOAR PE CRUCE”
- CELE NEBAGATE IN SEAMA ALE LUMII
- “Tot darul de Sus ni-l insusim neaparat prin suferinta”. PARINTELE SOFRONIE despre BUCURIA DE A FI BIRUIT DE DUMNEZEU. De ce Dumnezeu ingaduie incercarea parasirii Sale, a “pogorarii in intuneric” si a atacurilor infuriate ale Ispititorului?
- ORTODOXIA – CREDINTA PATIMITOARE versus “PARADISUL NEBUNILOR”
***
- EVANGHELIA PARASITA. Despre intaietate, ierarhii, competitie, interese vs. slujirea smerita si supusa. “Nu stiti ce cereti! INTRE VOI NU TREBUIE SA FIE ASA!”
- DUHUL IUBIRII DE STĂPÂNIRE NU MI-L DA MIE… Cum recunoastem si cum ne putem vindeca de boala dorintei de a domina asupra altora? CUM SE POATE MANIFESTA ABUZUL DE PUTERE IN ZONA SPIRITUALA, IN VIATA BISERICEASCA?
- VESTIREA PATIMILOR DOMNULUI si CEARTA APOSTOLILOR. Intre lupta salbatica pentru intaietate care striveste pe cei slabi si puterea dragostei smerite
- Talcuire evanghelica actuala despre cei care AU PRETENTII DE LA DUMNEZEU si isi insusesc CU OBRAZNICIE drepturi si rasplati
- Predici audio la Duminica a V-a a Postului Mare despre IUBIREA DE STAPANIRE, BADARANIA SUFLETELOR NOASTRE si RASTURNAREA IERARHIILOR OMENESTI INAINTEA LUI DUMNEZEU: “Cel ce vrea sa fie primul – sa le fie tuturor sluga, ar trebui sa se bata pe ultimul loc”
- Predicile Sfantului Ioan de Kronstadt la DUMINICA A CINCEA DIN POST (Evanghelia cererii fiilor lui Zevedeu): VESTIREA PATIMILOR SI SLUJIREA JERTFELNICA
- Arhimandritul Sofronie, scriind DIN ADANCA DURERE A INIMII SI IMPREUNA-PATIMIRE, despre IUBIREA DE PUTERE CARE SFASIE TESUTUL VIETII: “Unora li se pare ca, daca iti pot face vreun rau, trebuie sa se foloseasca de acea putinta, ca omul, de frica raului sa lucreze pentru ei”
***
- Pastorala-avertisment de Pasti a PS SEBASTIAN, Episcopul Slatinei: “IISUS SAU BARABA? MULTI DINTRE NOI IL ALEG SI ASTAZI PE BARABA!”
- HRISTOS SI MARELE INCHIZITOR. Pastorala de referinta a PS Sebastian la Nasterea Domnului. DUMNEZEU, PROFITABIL SAU INCOMOD?
- Inmultirea painilor. ENTUZIASM SFANT SAU INTERES?
- Pentru ce Il cautam pe Dumnezeu?
11 Commentarii la “Ca un miel spre junghiere…: SMINTEALA DUMNEZEULUI RASTIGNIT si REFUZUL LUI HRISTOS din partea celor care aleg partea PUTERII LUMESTI sau a REVOLTEI, a VIOLENTEI in numele dreptatii. CARE ESTE PUTEREA CRESTINULUI?”